Friday, September 26, 2014

Salam Baitullah dan Haji Mabrur

25 SEPTEMBER 2014, 07:37 AM

Semalam, aku berkesempatan menonton program 'Salam Baitullah' di TV1. Program bual bicara tentang hal hal yang bersangkut paut mengenai haji ini memudahkan penonton mendapatkan info serta laporan 'live' dari Mekah. Program yang baik, lebih lebih lagilah kepada yang punyai sanak saudara yang kini berada di 'tanah suci'. Catch program ini, pada pandangan peribadi lebih kepada ucapan orang yang dikenali kepada saudara mara ditanah air. Kalau disebut nama sebutir-sebutir serta tempat tinggalnya, maka makin galaklah orang yang disebutkan itu bercerita. Hal ini pula tentunya akan lebih mengalakkan penonton untuk senantiasa mengikuti program ini saban hari sehinggalah habis musim haji nantinya. Program yang mula bersiaran secara live dari 17 September sehingga 08 October nanti mungkin boleh mendapat rating yang memuaskan andai kena caranya. Maka kehadiran penceramah jemputan yang dikenali dan popular mungkin, serta dihoskan oleh pengacara yang mampu menarik minat penonton perlu dicari agar program ini berjaya mencapai matlamatnya. Maka buat malam semalam, Ustz. Harryanto(penceramah jemputan, Jawa Selangor) di-probe-kan dengan guided question yang disoal oleh pengacara En. Ashraf(Johan imam muda, 2012) dalam usaha memenuhi masa yang diuntukkan buat slot ini. Untuk menampakkan canggihnya program ini, beberapa soalan dari penonton yang diajukan menerusi Laman Facebook yang diujudkan akan dipilih untuk dijawab.


Namun ada beberapa element dari slot ini yang nyata sedikit cacatnya. Perlu diingatkan, dikalangan penonton mungkin tidak semuanya menonton tapi sekadar melihatnya setelah terpaksa menonton. Mungkin dikalangan yang menonton itu adalah sekeluarga. Di dalam konteks aku ini, channel ini dipilih kerana aku yang memegang control. Dengan french fries dan nugget yang meruap-ruap didepan mata, bebudak tidak menghiraukan sangat tentang program TV yang bersiaran. Bersantai didepan TV dengan mamanya menghidangkan juadah 'ringan' tentunya mengurangkan fokus mereka apatah lagi yang 'membosankan' tapi tidak berani menyatakannya namun tidak buat diri ini. Walaupun bersilang kaki disofa peribadi mengadap TV sambil mengunyah nugget panas, tumpuan masih difokuskan pada rancangan yang ditonton. Kejanggalan yang dirasai ialah terlalu kerapnya perkataan 'mabrur' disebutkan. Ucapan dari sanak saudara mengharapkan agar orang yang dikasihi di Mekah ini mendapat haji 'mabrur'. Begitu juga dengan pengacara dan tetamu jemputan juga menyebut dan mengharapkan semua yang menunaikan haji beroleh haji yang mabrur. Terasa macam ditahun-tahun 70an dahulu masa peranan radio sebagai medium penghubung begitu menonjol. Didekad itu, rancangan tuju lagu menjadi rancangan yang diminati pendengar. Antara ucapan yang pop ketika itu adalah, 'kenang daku dalam doamu', 'semoga sihat selalu' dan beberapa lagilah ucapan yang mengharapkan sesuatu pada sesama kenalan.

Walaupun ini merupakan program yang santai sifatnya, pengisian mestilah yang bermatlamat. Mereka yang bertuah dipilih kesana semestinya berbangga. Mereka yang sudah bertahun mendaftar mungkin terkilan. Beberapa tahun dahulu, menteri agama kita ada memaklumkan yang bakal haji yang baru mendaftar mungkin mengambil tempoh menunggu lebih dari 40 tahun lamanya. Aku sendiripun dalam kumpulan 'ketiga' iaitu baru mendaftar. Setiap orang Islam maklum akan rukun Islam yang kelima iaitu mengerjakan haji. Ibadah haji mesti ditunaikan bila telah memenuhi syarat yang ditentukan. Bagai orang berniaga, setiap kesungguhan serta segala pengorbanan di dalam mempersiapkan diri tentunya mengharapkan ganjaran. Janji Allah adalah benar. Maka semuanya sekitar 28 ribu bakal haji dari Malaysia mengharapkan haji yang mabrur. Ibarat orang masuk gelanggang perlawanan, kemenanganlah yang dicari walau kekalahan sesuatu yang pasti lebih lebih lagilah berdepan dengan lawan yang kuat dan yang tidak pernah dikalahkan sebelum ini. Apakala pertanyaan di-Facebook yang dipilih mengenai ke-mabrur'an haji seseorang minta dikupas kepada penceramah jemputan, aku ingin sangat mengetahuinya dari sudut pandangannya. Maka diterangilah maknanya serta dimaklumkan apa yang dilihat seraya melakonkan, mengajukkan percakapan dan siap dengan mimik muka. Penceramah juga mengharapkan agar bakal haji melakukan sesempurna mungkin demi mendapatkan haji yang mabrur. Kupasan santainya amat tidak memuaskan hati. Lebih menfokuskan gambaran ketika seseorang berada diMekah dengan karenah yang tidak bertepatan malah berlawanan. Misalnya pertikaikan sikap panas baran dengan merujuk akan sesetengah bakal haji yang sanggup 'bergaduh' dengan lift. Begitu jugalah dengan penghisap rokok tegar yang berkepol asap yang keluar sedangkan kesempatan berada dikota suci Mekah, sebaik dan seeloknya memperbanyakkan 'zikr'.Sempat lagi menyindir, 'ini bukan haji mabrur tapi haji malboro' sambil mereka berdua tersenyum sinis.Kupasan sedemikian pada pandangan diri mungkin akan mengelirukan para penonton yang pelbagai latarbelakang dan berbeza tahap pengetahuan agamanya serta berbeza keupayaan untuk memahamkan apa yang diperkatakan. Misleading information amat mudah berlaku. Mungkin ada dikalangan penonton mentafsirkan dengan hanya menahan diri dari bersikap panas baran serta perbanyakkan berzikir sudah memadai untuk mencapai dan mendapatkan 'Haji yang Mabrur'. Kupasan yang bersahaja yang dipancarkan 'live' keseluruh pelusuk negara ini amat membahayakan khalayak lebih lebih lagi bila disampaikan oleh orang yang ada authority. Cakapannya adalah sesuatu yang betul dan pihak yang mendengar pula mudah menerima apa yang dicakapkan tanpa perlu menilai kembali.

ya Allah, mabrurkanlah hajiku ini ....

Bagi mendapatkan gambaran lebih jelas lagi, maka aku memaksa diri menyelongkar dan menatapi buku serta surfing maklumat sekadar memastikan kejituan fakta serta tidak bercanggahan. Arahan mengerjakan haji ini sepertimana yang dijelaskan menerusi Surah Al-Imran: no. 97

, . .. ...والله على الناس حخ البيت من استطاع اليه سبيلا ...  ،

Firman Allah ta'aala di dalam sebahagian dari surah al-imran, ayat ke 97 ini, yang bermaksud,

'... Dan bagi Allah atas manusia itu berhaji ke 'baitullah' oleh sesiapa yang sanggup pergi kepadanya.... '

Manakala didalam kitab fekah karangan Al-ustaz Abdul Hamid Hakim, المعين المبين , yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa melayu dan di dalam 'Buku 2' ini terdapat hal yang menyentuh Bab haji yang difokuskan. Pengertian haji disegi bahasa bererti, maksud atau tujuan. Pengertian disegi syarak pula, iaitu pergi ke Kaabah untuk melakukan ibadat dengan syarat-syarat yang tertentu. Sebagai pengembangan minda 'umrah' pula bererti ziarah atau berkunjung dari pengertian bahasa.Dan pengertian syarak pula sama maknanya dengan haji yang membawa maksud pergi ke Baitullah untuk melakukan ibadat dengan syarat-syarat yang tertentu. Apapun untuk mencapai kesempurnaan perlu berpandukan ilmu dan kefahaman. Pastinya ibadah akan lebih sempurna dan berkualiti.

                   ،  .... العام يسبق العمل .... ،

Ertinya, 'Ilmu hendaklah mendahului amal.'

Apabila peribadatan tidak dipandu dengan ilmu dan kefahaman, ini memungkinkan ibadah menjadi rosak dan tiada kemanisan malah menjadi sia-sia dan penat sahaja.


Haji yang mabrur yang bermaksud amalan haji yang diterima dimana seseorang itu akan diganjari dengan Syurga yang merupakan pengurniaan paling tinggi dan istimewa. Namun perlu diingat demi mencapai ganjaran besar ini bukanlah sesuatu perkara yang mudah. Setiap orang harus menempuhi berbagai kesukaran, perlu membuat banyak pengorbanan serta kuat menghadapi cabaran. Justeru itu amat memerlukan kekuatan iman dan tingginya ketakwaan. Sebelum bergerak ke sana, beberapa perkara penting perlu dimantapkan dan dilaksanakan. Dari pembacaan, antaranya ialah sifat ikhlas. Tanpa adanya keikhlasan janganlah mengharap sangat. Perginya hanyalah pada zahirnya sahaja, ibarat orang melancong lagaknya. Maksudnya keikhlasan disini ialah tidak bercampur dengan dosa. Dirinya telah dipastikan tiada lagi dosa yang dibuat. Sebab itulah amalan orang dulu-dulu, sebelum berangkat ke tanah suci akan seboleh mungkin bertemu dengan orang yang dikenali memohon kemaafan akan silap dan dosa yang dilakukan yang langsung dan yang tidak langsung agar pemergiannya akan diredhaiNya jua. Kini jarang pula kedapatan.Ada tak adapun, jemputan kenduri dengan memanggil 'orang masjid' datang kerumah membacakan doa selamat. Kalau yang jarang ke masjid tu, kekadang dipulaukan majlis sibakal haji. Kesian. Disamping keikhlasan, lawannya iaitu sifat riak harus dijauhi sama sekali. Jika terdapat sifat riak dalam diri, al-maklumlah amat sukar sebenarnya hendak mengikis tebalnya riak yang telah lama melekat pada diri, maka kemabruran hajinya seperti terawang-awang sahaja.

Selain dari keikhlasan diri, faktor keduanya ialah pemergiannya berpuncakan sumber yang halal. Maksudnya, kewangan yang dikumpulkan dari sumber yang disyaki bercampur dengan yang tidak halal tentunya menyukarkan diri mendapat haji yang mabrur ini. Maka sewajarnyalah meneliti setiap sen yang diperolehi itu memang benar-benar halal sifatnya. Disamping itu amat perlu juga memuhasabah akan segala sumber-sumber pendapatan yang diperolehi, segala perbelanjaan yang dikeluarkan, segala bekalan yang digunakan dan segala pakaian yang dipakai nantinya juga mesti dari sumber yang halal. Bila 'checklist' ini bebas dari perkara yang mencurigakan dan terbukti kehalalannya, barulah besar kemungkinannya yang haji kita itu mabrur atau diterima. Teringat lagi masa dikebun Pak Ngah Borhan pada suatu pagi dahulu. Aku kekebunnya mendapatkan buah duku ketika musimnya untuk dijual ditaman yang aku diami dulu. Sedang aku memasukkan buah duku kedalam karung sambil sambil tu berbual dengannya menyentuh bab pergi haji ketika itu, Pak Ngah, seorang bekas guru, memaklumkan beliau menunaikan haji selepas bersara dari tugas. Bila ditanya kenapa, jawabnya dia takut amalannya nanti tidak diterima. Menurutnya, dia merasakan ada elemen ketidakadilan ujud masa bertugas bila yang pandai diberi perhatian yang lebih manakala yang kurang cerdik diabaikan. Menurutnya dari hasil titik peluhnya berkebun, setiap musim buah-buahan, lebih dari RM12000 ringgit diperolehi. Maka dari simpanan hasil kebunnya inilah, dia dan Mak Ngah Jit berangkat ketanah suci Mekah sambil mengenangkan pemergian mereka kesana pada diri ini.

Itu baru dua perkara asas yang perlu ada dan sentiasa mantap dan diperkukuhkan saban tahun serta pertingkatkan lagi sehinggalah giliran kita ketanah suci ditahun tahun menjelang. Perkara ketiganya yang amat penting ialah mempelajari akan ilmu-ilmu yang bersangkutan tentang perkara Haji. Hal ini perlu demi memastikan pemergian pertama ini yang diwajibkan sekali seumur hidup adalah betul dan sempurna.  Mendalami ilmu kehajian ini dimestikan kepada semua bakal haji agar mematuhi syarat dan adabnya agar ianya betul dan sempurna. Setelah syarat dan adabnya diketahui dan cuba dipupuk sebaik mungkin sebelum mengunjungi Baitullah, terdapat juga beberapa panduan atau ciri-ciri Haji yang mungkin diterima. Antaranya,
i. tidak melampau lampau didalam mengerjakan kewajipan haji.
ii. tidak pernah langsung mengabaikan adab-adab dan sunat-sunat haji yang disyaratkan.
iii. senantiasa memperbanyakkan mnetaati perintah, ibadat dan bersedekah.
iv. sering menjadi teladan dengan memiliki budi pekerti baik.
v. kerap memberi makan sekadar kemampuan pada mereka yang memerlukan.
vi. selalu berkata-kata dengan lemah lembut.
vii. mampu mengawal cabaran yang terpaksa ditempuh.
viii. senantiasa berlapang dada dan punyai sikap pemaaf.
ix. memandang tinggi akan kehidupan akhirat.
x. dan juga kekal berniat dan istiqamah.
Andainya, ciri-ciri ini berada didalam diri maka kemungkinan besar lagi amalan hajinya bakal diterima.


Selain dari tiga faktor yang dikelaskan ini, faktor yang mengugat perlu juga kita jauhi seboleh dan secepat mungkin sebelum tibanya giliran kita ke tanah suci. Seharusnyalah kita menjauhi segala amalan tercela dan khurafat sifatnya demi memastikan haji yang diusahakan dan dimatlamatkan tercapai dengan jayanya. Maka perlunya kita mengelak dari mengumpat, memaki hamun dan juga berhasad dengki sesama kita bukan semasa disana sahaja malah ketika masih dibumi Malaysia lagi. Proses ini sebenarnya perlu diawalkan agar penyucian diri menjadi second nature pada setiap muslim. Apabila berjaya menyucikan diri dari segala dosa dan ditambahi pula dengan bekalan 'takwa' pastinya amalan kita mendapat ranking yang tinggi dan kemungkinan mendapat haji yang mabrur amatlah cerah. Kemurahan Allah swt didalam pengurniaan syurga kepada tetamunya bukanlah kita yang menentukan. Allah jualah yang maha mengetahui segalanya. Namun menurut kata ulama, Al-Khaus, beliau menegaskan terdapatnya tanda-tanda  amalan haji seseorang itu diterima ataupun tidak. Ianya secara explicit ataupun implicit dimana kekadang orang itu sendiripun tidak menyedarinya disebabkan ianya sudah menjadi sifat yang semulajadi pada dirinya. Orang sekelilingnya merasakan yang dia berakhlak menghampiri dengan akhlak Rasullullah. Ini relative sifatnya bergantung pada orang yang menilai. Lebih nyata lagi seseorang yang diterima hajinya itu tidak menceburkan dirinya didalam perkara-perkara yang mendatangkan dosa. Maksudnya, tidak membiarkan diri melakukan perkara yang membawa dosa pada diri sendiri dan juga orang lain. Orang yang terpilih ini juga tidak sekali kali memandang dirinya lebih tinggi dari orang lain yang kurang 'alim' yakni berilmu. Malah dia berasa sedih dan terpanggil untuk meningkatkan orang yang 'jahil' seboleh mungkin setaraf dengannya dengan izinan Allah swt. Yang jelas dia tidak terpesona langsung apatah lagi turut merebut perkara yang bersifat keduniaan. Lebih kepada mencukupi keperluan hidupnya didunia dan tidak melampau yang mungkin melekakan diri. Sekiranya segala tanda-tanda ini secara explicit mahupun implicit yang ada pada diri seseorang yang pulang dari menunaikan haji, maka benarlah janji Allah swt akan mabrurnya haji seseorang itu. Kalau yang pulang itu selamba aje malah kembali berkeadaan sebelum mengerjakan haji maka sahlah hajinya tidak diterima. Ibarat pohon rambutan jantan, bila musim berbunga diapun turut sibuk berbunga malah adakalanya lebih lebat bunganya. Tapi bila pohon lain berbuah, dia 'haram' satupun tidak lekat. 

Apapun, Haji Mabrur ini merupakan satu pengiktirafan buat umat Islam yang berjaya melaksanakan amalan haji dengan sempurna. Kita boleh menyebut perkataan mabrur, sekerap dan selama mana yang kita suka tapi yang boleh mengurniakan kesan 'mabrur' itu hanya hakmilik exclusive Allah swt. sahaja. Begitu jugalah tahap kemurkaan Allah swt. Perkataan, 'laknat' bukan sebarangan orang boleh mengunakannya. Ianya perkataan 'terpelihara' dan exclusively digunakan olehNya. Macamlah perkataan 'rakyat'. Perkataan 'rakyat' ini sebagai makluman bersama adalah diassociate-kan dengan raja mahupun sultan. Bila perkataan istana dibawa turun kekhalayak ianya menjadi janggal. Misalnya bila menteri besar berucap sebelum dipaksa lepaskan jawatan dan ketika di satu majlis beliau menyebutkan, 'Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada 'RAKYAT' Selangor kerana memberinya peluang berkhidmat ...'. Pedih telinga mendengarnya bila seseorang meletakkan dirinya setaraf raja ataupun sultan sedangkan diri sekadar rakyat biasa.

Seperkara lagi yang kurang cantiknya program ini bila mana sipengacara cuba 'poke fun at' bakal haji. Diterangkanlah scenario di ketika imam berdoa semasa bersembahyang jumaat di Mekah yang dihadirinya dimana rata-ratanya makmum bersedih dan ada yang mengeluarkan air mata. Terdapat juga rakyat Malaysia yang turut bersedih, mungkin setelah ditanyai tidak mengerti akan apa yang didoakan. Ketawa merendahkan orang lain adalah suatu perkara yang tidak patut dipertontonkan secara live. Dari satu sisi, penonton akan beranggapan, 'Wah pandainya dia didalam berbahasa arab sampai berbangga diri keatas orang yang kurang darinya'. Bila dilihat dari sudut yang lain pula, bagaimanakah hendak mencapai kesempurnaan bila penguasaan bahasa arab yang merupakan bahasa sejagat yang digunakan bukan sahaja disini saja malah disana nanti menuntut setiap orang yang mengaku islam amat perlulah memahaminya setidak-tidaknya bolehkannya khyusuk dalam sembahyang.

والله علم.
     

2 comments:

Miss Sasu said...

assalam .. good info,
salam perkenalan. :) jemput ke blog saya.

zaini642 said...

Tq, tak sangka pula ada blogger yang sudi menjengok.
انشاءالله, saya akan datang 'bertandang,.