Friday, September 12, 2014

Impian Belum Tercapai

12 SEPTEMBER 2014, 07:45 AM

Pagi ini, selepas sembahyang subuh dan seperti hari-hari sebelumnya, aku membuka nota penulisan bahasa arabku untuk mengingati konsep dan 'grammar'nya. Menjadi routine pula diusia sebegini membaca diawal pagi sehinggalah ke 7:15 pagi sebelum menghantar budak ke sekolah. Selalunya aku akan rotate pembacaan antara 'bahasa arab', kitab 'kuning', terjemahan Al-Quran dan kerap juga buat entri pada digital journal diketika sebegini. Apapun ketikanya sedang shuffle-kan nota-nota ringkas yang diselitkan pada buku catatan maka terselaklah satu 'kad kahwin' yang dicari. Kad kahwin ini perlu ada ditangan sebelum dapat mengingati kembali 'peristiwa' yang berlaku pada hari perkahwinannya itu. Lama sudah mencarinya dan tanpa diduga, menemuinya pagi ini. Keadaan sebegini kerap terjadi, bila mencari tidak terjumpa, tapi bila tidak 'berkehendak', ia memunculkan diri. Ketentuan tiada sesiapapun boleh menjangkakan dengan tepat. Inilah hakikat kehidupan.

Insan yang melintasi ruang perjalanan hidup ini dan mendapat perhatian aku, bilamana berselisih dengannya di pagi sabtu menjelang Raya tempohari. Beliau berjalan berseorangan sedang aku dan orang rumah bersama orang ramai berpusu-pusu bergerak didalam pasar ketika itu. Banyak tahun sudah tidak bertemu dan tentulah banyak perkara yang ingin diketahui. Aku tidak perasan tapi orang rumah yang terlihat kelibatnya betul-betul dihadapannya menegur. Dia terkejut, orang rumahpun terkejut, aku lagilah terkejut. Tidak sangka menemuinya didalam keramaian orang membuat persiapan raya. Orang rumah, cepat-cepatlah bertanyakan orang rumahnya. Menurutnya, isterinya sudah kedepan. Tanyai lagi tentang sudah berapa anak, dia menyeringai memaklumkan belum lagi. Tegas orang rumah lagi, kerja 'kuat' sikit. Balasnya lagi, belum ada rezeki. Kelihatan dia hendak beredar mendapatkan orang rumahnya lalu aku pula menyampuk, kirim 'salam' kat ayah nanti. Selepas bersalaman dia terus hilang dari pandangan dek ramainya umat didalam pasar menjelang hari besar yang bergerak dari pelbagai arah mencari dan mendapatkan sesuatu. Apapun belum rezekinya mendapatkan apa yang sepatutnya dia berhak dapat.Mungkin ada hikmah disebaliknya.
Bersama pengantin selepas menikmati hidangan
Dipagi jumaat yang mulia ini dan ketika sedang duduk bersantai menikmati sarapan pagi dengan menu nasi lemak dengan ayam goreng berempah yang masih 'panas', aku cuba dapatkan info yang diperlukan dari orang rumah yang seingat aku, ada memberikan kata-kata rangsangan sebelum meninggalkan majlis perkahwinannya itu. Masih terbayang lagi ketika gambar yang aku sendiri memotretkannya untuk diabadikan sebagai kenangan tapi tidak teringat pula apa yang diucapkan. Kata orang rumah memaklumkan,'Kahwin dah lambat, kena dapat anak cepat!', Laung si Fitri pula dari pangkal laluan ke tempat majlis, 'Makcik doa-doakanlah saya biar cepat dapat anak...'. Sebaik aku siap menaipkan dialog ini, akupun tanyailah,'Edah ada doakan ataupun tidak.' Pantas jawabnya, 'tidak pulak...' sambil tergelak kecil. Komen aku pula, 'patut le...' Lalu aku berharap yang dia akan menunaikan janjinya dan mengarahkannya agar segera mendoakan buat si Fitri ini demi mendapatkan anak pertamanya.
Anak buah lulusan timur tengah @ Jordan
Sebenarnya banyak perkara yang terjadi dan berlaku disekeliling kita amat sukar dimengertikan. Samada ianya bertujuan mengingatkan, menyedarkan ataupun mensyukuri bergantung pada setiap individu itu sendiri. Tidak mungkin setiap insiden yang terjadi itu sekadar terjadi begitu-begitu sahaja dan bukannya bersebab dan bertujuan. Maksud kata, kita kena memahamkan 'tujuan' yang tersirat dari kejadian yang telahpun tersurat ini. Bila direnungkan jauh-jauh dan difikirkan dalam-dalam, ada 'message' yang hendak disampaikan pada 'current' umat yang ada dimukabumi ini. Hakikatnya, adakah kita prihatin dan sanggup perbetuli mana yang dirasakan tidak menepati 'S.O.P.' yang telah disetkan lebih dari 1400 tahun yang lalu menerusi 'Al-Quran - the glorious book'.

Dalam entri sebelum ini, kisah bapa membunuh anak adalah versi terkini dari zaman jahiliah. Sebenarnya banyak kejadian yang berlaku kini adalah kisah kitar semula(recycled story). Tidak pelik dan tidak mengejutkan bagi mereka yang boleh memahami apa yang dibaca dan bukan sekadar mampu 'tilawa' atau recite dengan berlagu lagi akan 'Al-Quran Al-Karim'. Banyak peringkat lagi yang semua dari kita perlu mencapainya. Setakat berpenampilan 'alim' serta menampakkan 'warak' belum memadai bergelar muslim andai masih gagal memimpin dan memandu orang lain ke jalan yang lurus atau sememangnya tidak pernah langsung berniat kearah itu. Al-Quran ini selain dari tahu membacanya, harus juga memahami maksud akan apa yang dibaca dan seboleh sesempurna mungkin mengaplikasikan segalanya pada diri sendiri. Kemudiannya bila telah benar-benar mantap harus berani juga menyampaikan dan mengajari mereka yang kurang bernasib baik samada ketiadaan peluang atau dirinya punyai kelemahan. Harus diingati, tidak semua orang berpeluang dan kemampuan seseorang sememangnya terbatas. Bila setiap kita menyedarinya maka haruslah yang mengetahui menyampai dan menerangkan. Manakala yang jahil pula harus mencari dan mendapatkan 'ilmu' dari golongan yang mengetahuinya.

Tanyailah diri sendiri, dilevel manakah kita berada. 

Rujukilah pada hadis ini,

"Sebaik-baik kamu ialah yang mempelajari Al-Qur'an dan mengajarkannya". (HR. Bukhari)

No comments: