29 June 2025, Sunday @ 02:24pm
Makin bertujai pula aku membuat pembelian atas talian. Sebelum ini, platform shopee yang sering aku gunakan. Namun setelah aku beralih ke online shopping Temu, dirasakan inilah yang paling sesuai dengan aku. Di shopee, setiap barang yang kita ingini akan di-charge RM5.00. Kalaulah 4 items yang dipesan, maka setiap satunya akan dikenakan 'delivery charge' sebanyak RM5.00. Tentulah delivery charge untuk sekali pesanan akan menjadi RM20.00. Wow, untung besar mereka.
Berlainan pula dengan pembelian menggunakan platform TEMU. Dulunya aku amat sceptical dengan Temu ini. Mereka tidak mengenakan charge penghantaran sebaliknya penghantaran adalah percuma. Sejak December tahun lalu @ 2024 lagi aku cecuba membuat pembelian diplatform ini. Memang benar tiada charge tambahan dikenakan. Kita cuma perlu bayar harga barang yang diperagakan. Aku tidak berapa pasti macammana mereka beroperasi. Apa yang nyata adalah harganya lebih murah jika dibandingkan dengan di Shopee. Malah kekadangnya, harganya ada discount lagi jika dibuat pesanan sebelum sekian sekian tarikh. Amat menjimatkan. Mungkin jugalah strategi persaingan dengan platform yang lebih awal ujud kat Malaysia ini, Lazada dan juga Shopee. Dalam usaha menandingi mereka, Temu 'menemui' senjata yang ampuh untuk berlawan secara berdepan dengan pengendali platform online sedia ada. Sejauhmana keberkesanannya bukanlah masalah aku. Kebaikan yang aku perolehi adalah aku dapat jimat RM aku untuk tambahan kos penghantaran yang ditiadakan atau diserap oleh mereka. Berkemungkinan juga telah siap siap dimasukkan kedalam harga barangan. Siapa tahu... .
Apa yang bagusnya bahkan untuk semua pengendali online shopping punyai cara yang amat 'similar' untuk pembeli buat semakan 'penghantaran'. Segala butirannya amat 'detail' dari memula cadang hendak beli sehinggalah ianya sampai di muka pintu rumah. Ketelusan semacam ini membuatkan pelanggan makin meningkatnya keyakinan mereka. Disamping itu pembeli diberi pula pilihan dalam membuat pembayaran. Samada mahu bayar atas talian(debit/credit card, guna/scan QR, atau transfer via e-wallet seperti TnG e-wallet dan pelbagai macam e-wallet) atau mungkin masih 'cuak' takut ditipu maka pihak pengendali beri pilihan 'COD' iaitu cash on delivery. Maknanya bila tiba barangan diangkut oleh bebudak 'delivery' yang juga dari bermacam 'operator' penghantaran, sediakan 'cash' dan serah kepada budak yang hantar tu. Dah mudah, lagi mudah.
Kelemahan pembayaran cara 'COD' ini, pelanggan kena ada dirumah untuk serah duit 'dulu' dan baru boleh ambil. Hendaknya dimaklumkan yang penghantaran dibuat sekian sekian hari, satu kerjaan pula hendak tunggu sampai bebudak delivery sampai. Dibuatnya janji hendak hantar sebelah pagi, selalunya sudah nak masuk maghrib baru sampai. Selalu sangat aku alaminya situasi ini. Alasan yang 'klise' dari mereka ini macam standard punya jawaban - 'Maaf encik, delivery banyak hari ini'. Mungkin mereka ikhlas berkata yang sebenar sedemikian tapi kita pulak yang merasakan dah 'kena game'. Mana kau tahu perkara yang sebenar selain dari mengiakan alasan mereka ini.
Sejarah pembelian aku di TEMU, untuk pertama kalinya adalah pada 19/12/2024. Sampai ke tangan aku pula pada 23/12/2024 @ 14:19. Kedua dan ketiganya juga pada December tahun lalu menunjukkan 'constant' sampainya as per-claimed within stipulated date membuatkan aku makin 'percaya' akan TEMU walaupun agak 'sceptical' dengan pembelian online sebelum ini. Pembelian kedua dan ketiga ini pula, masing masing sampai on 25/12 and 28/12 respectively. Selepas bulan December 2024, selayaknya dan seringlah aku membuat pembelian di Temu.
Terkini iaitu, pada 24/6/2025 @ 19:33, aku placed another order. Kalau aku track down pembelian, rasanya dah lebih dari 10 kali. Hampir setiap bulan aku buat pesanan. Tertinggi adalah bulan ini, June 2025 sebanyak 4 orders. Makin serasi pulak. Kalau ikutkan hati banyak lagi yang hendak dibeli. Maklumlah barangan yang diperagakan itu dalam kategori 'mampu' beli. Aku harus menahan diri dan lebih selective serta barangan itu semestinya benar benar diperlukan dan bersifat praktikal memilikinya. Elak dari dipengaruhi oleh cantiknya sesuatu barang yang diperaga dengan harga yang 'memancing' pelanggan untuk memilikinya. Biarpun aku 'belajar' advertising dalam sub-paper Marketing aku dahulu, namun temptation mahukannya amat sukar ditolak.
Dijangkakan pembelian ini akan sampai didepan pintu rumah pada 29/06 - 02/07 as perstated di trackdown timeline as shown below.
Hari ini-lah...terpaksa tunggu, bila agaknya sampai
Dah mai...sib baik awal, kalau tak...berjanggut menunggu
Bukti penyerahan oleh Dak Ammar
![]() |
Ini gambau-nya |
Apa yang jelas pasti, untuk ke-4 kalinya sebanyak RM35.57 berpindah tangan.
No comments:
Post a Comment