Saturday, April 8, 2017

Dipermudahkan

05 APRIL 2017, 07:46
Biasanya bila hujan, tidak kiralah lebat atau renyai, pastinyalah jalan diawal pagi akan agak sesak. Sibuk masing masing yang hendak kepejabat atau ketempat kerja dan saling 'bertembung' pula dengan mereka yang menghantar anak kesekolah. Seawal 6:30 pagi tadi, hujan turun sederhana lebat. Ketika dan saat sedemikian adalah dijangkakan pergerakan trafik sememangnya perlahan. Adalah suatu tindakbalas normal bagi setiap pemandu untuk berhati-hati dan berawas senantiasa menuju destinasi melainkan buat mereka yang berhati 'kering'.


Lihat jam ditangan, masa sudahpun 7:18am. Si adek sudah monyok dimuka pintu. Lebat diawalnya, kini gerimis pula. Aku jugalah yang membuka pintu pagar walau saban hari persekolahan, routinely si Yaseerlah yang membukanya. Si kakak masih belum keluar dari biliknya. 'Tak siap bersolek lagi ke?' aku tanyakan padanya yang ketika itu sedang duduk ditangga bertongkat dagu. Masam mukanya sambil 'mengerang' menyebutkan ya dengan nada suara tidak berpuashati. Kita lagilah hendak mengelakkan kesesakan, dia boleh melengah lagi. Ajukan pula pertanyaan kat orang rumah yang tengah bekemas didapur, 'Dah lama ke si Meera ni masuk bilik dia'. Pantas dijawabnya siap penerangan lagi, 'Dah lama bang dia mandi, entah buat apa entah lama lama dalam bilik. Dia nak sekolah ke nak melaram. Orang kalau nak sekolah buatlah cara nak sekolah. Sekolah lagi dah macam ni. Edah dah jeritkan berkali-kali, dia boleh buat selamba aje.'

Aku segera hidupkan engine kereta dan dituruti oleh Yaseer duduk di seat sebelah. Layankan Sepahtu dalam segmen 'Pengaduan Pagi Sinar'. Hampir 7:25am muncul sikakak dimuka pintu sambil berjalan kekereta tanpa rasa bersalah. Pagi-pagi memang aku tidak mahu dan kalau bolehlah cuba elakkan memarahi sesiapa. Mood baik akan bertukar tidak baik sampai kepetang nantinya. Aku kawal amarah aku dengan mengeleng-gelengkan kepala. Dulu bila tidak boleh aku kawal, macam macam perkataan yang tidak pernah dan jarang disebut habis aku hamburkan. Adreanile sekejapan melonjak dan degupan kencang dengan suara kemarahan mengatasi volume siaran radio didalam kereta. Mood lari, tension makin menjadi, bebudak dalam kereta tentu tidak selesa mendengar serta mungkin mencalarkan permulaan hari mereka belajar pagi itu. Hal seperti inilah yang cuba aku elakkan.

Macam biasa sebelum memulakan perjalanan, aku menadah tangan berdoa,

بسم الله توكّلْتُ على اللهِ

لاحَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّبِاللهِ

Menuruni bukit menyampai ke jalan besar, terpandangkan kereta berderet berhenti memberi laluan kepada kereta untuk keluar dari lorong ke Taman Merak. Manakala dari arah sebelah kanan pula laluan kosong cuma sebuah motor sahaja sedang bergerak menuju melintasi didepan aku. Sebaik sahaja melepasi, cecepat pula aku bergerak memasuki laluan. Pergerakkan seterusnya lancar. Tidak tersekat sekat seperti biasanya bila hujan. Walaupun banyak kereta diatas jalan, masa diperlukan untuk hantar dan sampai balik kerumah terasa singkat pula.

Dalam beberapa saat sahaja dan dengan ketentuanNya jualah segala yang aku alami pagi ini terjadi. Kelengahan sikakak bersiap dan ketidakpuasan hati si Yaseer akan perangai kakaknya serta jeritan memarahi oleh mamanya dan pendaman amarah aku sepatutnya menjadikan suasana bertambah kalut dan kusut. Tapi ianya tidak berlaku. Keajaiban yang menambahkan lagi ketakjuban membuatkan kita rasa amat kerdil untuk memahami sesuatu dan segalanya. Kita tidak mampu melihat masa kehadapan tapi kita pastinya boleh dengan akal fikiran yang dibekalkan serta bimbingan dan panduan yang tersedia untuk dipelajari serta dipraktikkan dalam kehidupan. Itupun kalau kita benar benar memahaminya.

Subuh, dua hari lepas aku mengulang membaca surah ke 78. Kewajiban kita. Harus mengetahui. Harus juga memahaminya dan yang terpenting lagi mengamalkan. Al Quran bukanlah buku biasa biasa. Orang yang mengerti dan 'alim' pasti dapat membezakan. Susunan ayat, cara penceritaan serta isikandungan amat jauh berbezanya dengan buku sejarah yang dikarang oleh sejarawan ilmuan. Mereka menulis akan apa yang diketahuinya akan hal yang telah berlaku dan cuba menghubungkaitkan antara sesuatu kejadian yang berlaku dengan kejadian sebelumnya. Faktor faktor kemungkinan diketengahkan mereka untuk menyokong pendapat yang dirasakan betul tepat tidak disangsikan lagi. Tapi tidak begitu akan Al Quran. Kita tidak boleh treat macam kita membaca buku sejarah walaupun diceritakan pelbagai hal peristiwa yang menimpa masyarakat terdahulu dari kita. Tidak juga kedapatan cerita yang diflash-forward dalam buku sejarah tapi diwahyukan kepada junjungan besar kita dengan pengantaraan jibrail khusus untuk kita semua. Kisah yang dinyatakan dalam al quran yang telah lama berlaku lebih awal dari 1400 tahun serta mengenai kisah yang belum berlaku dan akan pasti berlaku untuk kita. Bersedia tidak atau mengetahui hal duduk perkara ini tentulah bergantung kepada individu sendirilah. Banyak bezanya antara mereka yang tahu dan maklum berbanding mereka yang jahil lagi tidak mengerti apa-apapun.

Penghujung ayat terakhir surah 78(النباء ) iaitu ayat ke 40 dimana kita tidak berupaya lagi untuk mengelak menyangkal mempertikai dan dengan segala ruang telah tertutup rapat dan ketiadaan jalan keluar lagi hingga terpacullah dari diri , ' Alangkah baiknya jika aku dijadikan tanah sahaja.'. Ibarat kata diri telah dihimpitkan kedinding tiada upaya untuk bergerak lagi, checkmate kata omputih maka terpaksa menyerah kalah. Didalam situasi sebegini segalanya tidak berguna lagi dan sudah terlambat.

Kelancaran membaca sampai diiktiraf kebagusan tapi tidak memahami adalah sesuatu yang memalangkan. Kita disuruh membaca tapi tidak faham akan apa yang dibaca. Hal ini normal dan biasa dalam mayarakat kita. Diwajibkan dan dimestikan serta membudaya dizaman aku bebudak dahulu untuk belajar membaca al quran yang lebih kepada membunyikan sebutan sejelas dan setepat mungkin. Tapi kini aku realize kemampuan membaca al quran sepertimana yang dimahukan oleh ibubapa era awal 70an dahulu hanyalah sekadar tahu dan pandai membaca. Dapat lagi bila malam jumaatnya bersama dengan jemaah di masjid membaca surah yasin beramai-ramai. Faham tidaknya itu cerita lain.

... وَ يَقُوْلُ الكفِرُ يٰلَيْتَنِيْ كُنْتُ تُرٰبًا

Transliterasinya ;

    ...... wa yaquulul kaafiru yaalaytanii kuntu turaabaa.

BI :

     ...... and will say the disbeliever, " O I wish! I were dust!”

BM :

      ..... dan orang-orang yang kufur itu akan berkata : Alangkah baiknya kiranya aku menjadi tanah saja!.

Bagi yang tidak berapa nak biasa dengan bahasa arab, kebergantungan kepada terjemahan adalah langkah awal. Jauh lagilah hendak memahaminya dari bahasa asalnya. Mesti ada distortion-nya. Pengertian sebenar pasti ada bezanya bila memahamkan dari bahasa terjemahan. Malah mood dan maksud yang mahu disampaikan sedikit dan kadangkala jauh menjarak. Maka tidak dapat tidak harus dan kenalah kita belajar mengetahui bahasa arab agar apa yang diperintahkan Allah swt, ditegahiNya, diterangkanNya dan diberitakanNya akan sesuatu yang telah berlaku dan sesuatu yang belum berlaku agar benar benar meresap menerobos kedalam hati kita sepertimana yang  dialami oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad saw.

Cuba kita renungkan penghujung ayat ke-40 ini. Menyebut dengan lancar akan bahasa Arab adalah sesuatu yang membanggakan. Memahaminya lagilah amat dipuji. Jujurlah pada diri. Apa itu ' و ' , wa kalau disebut. Apa pula ' يَقُولُ ' yaqulu. Siapakah yang menyebutnya. Apa ertinya pula 'الكافر ' disebut al-kafiru. Perlu juga kita ketahui yang bahasa arab ini selalunya bersambung ayat ke ayat. Juga tiadanya sepertimana BI/BM akan adanya tanda bacaan, kata seruan/exclaimation mark, full-stop and question mark. Mana ada dan memang tiada. Sebagai orang yang bukan arab, tugas akan lebih berat perlu digalas. Sukar hendak membezakan struktur bahasa arab tapi hebat membunyikan sebutannya pastilah tidak membawa sipembaca itu kemana. Hilang dalam pencarian. Membaca sekadar membaca. Pernahlah di-google-kan akan pertanyaan akan buku apakah yang bilangan pembacanya ramai tapi tidak memahaminya. Terperanjat tentunya. Malah aku sendiripun terhimpun dalam golongan ini.

Situasi yang digambarkan adalah ketikanya setelah kita dimatikan. Kita akan diwaktu itu melihat sendiri akan apa jua yang dikerjakan masa hidup didunia ini , yang baik , yang buruk dan balasan Allah yang akan diterima nanti memanglah setimpal dengan usaha  masing-masing. Bila segalanya diperlihatkan, maka akan timbullah penyesalan yang tidak berkesudahan buat orang kafir sehingga terpacullah kata-kata penyesalan akan kenapa tidak dijadikan tanah sahaja. Berbeza pula dengan golongan muttaqqin. Mereka ini, tentulah kitapun ingin tergolongkan,  iaitu orang beriman yang hatinya takut kepada Allah, serta tunduk dan setia menurut apa-apa yang disuruh Allah dan tunduk setia serta menjauhi larangan Allah. Patutlah juga kita membaca kitab-kitab tafsir mengenai surah An-Naba' agar tidak keliru dan mendatangkan lebih banyak lagi kekeliruan.

Cuba kita applykan apa yang kita fahami akan bahasa arab ini diperingkat paling asas.

كَفَرَ( to disbelieve ).     كَافِرٌ / كُفـــَّاًرٌ

وَقَىٰ  ( form 1 - to save/protect )...... اتَّقَىٰ ( form Vlll - to fear )

التّقْوَى ..... المُتَّقِ

Kita boleh leraikan sebutan 'al-kafirun' dari kata dasar 'kafara'. Begitu jugalah 'al-muttaqin'. Why so special golongan muttaqin ini. Bukankah telah dimaklumkan di permulaan surah al-baqarah menerusi ayat ke-dua hingga ke-lima dimana Allah swt menegaskan akan  Al-quran yang tiada keraguan dan menjadi petunjuk buat golongan al-muttaqin yang memenuhi kriteria ditetapkan. Dimuktamadkan pula dengan : 

و أوْلئِكَ هُم المُفْلِحون

And those-they (are) the successful ones.



والله أعلم

No comments: