Thursday, December 22, 2016

5 keping... RM2.00.

21 DECEMBER 2016, 19:48
Terdengar jelas dipendengaran aku ketika melintas dihadapan penjual vadie betul-betul dilaluan masuk ke aras 1 Hospital Melaka melalui tempat letak kereta. Mungkin dijelaskannya bila sepasang couple cina pertengahan usia bertanyakan harga. Sempat lagi aku membuat komen sendirian, 'Perrghhh!, vadie pun sudah RM2 untuk 5 keping.' ketika terdengarkannya. Sempat lagi beberapa langkah berikutnya dan terdetik pula ingin merakamkan moment itu sebagai dokumen peribadi lalu aku cepat-cepat snap situasi itu. Semalam pun aku ada menjamah vadie ini yang dibeli oleh orang rumah ketika daftar masuk Ahmad Yusuf yang disahkan dan perlu menjalani pembedahan kecil membuang kelenjar ditengkoknya.

Selasa petang... segera dimasukkan.


Semalam petang selepas habis bertugas OP, aku bergegas kehospital untuk admittance. Selesai asar bergeraklah segera. Setiba dihospital macam biasalah tiada ruang kosong. Waktu melawat sebelah petang menyebabkan ruang parkir penuh dengan sanak saudara yang datang ziarah menjenguk. Berpusing mencari tapi terlepas pula direbut pengunjung lain yang cepat meluru lalu selepas menurunkan mereka berdua, dia dan mama dia di porch utama hospital aku mengagaulah mencari dan akhirnya aku sekadar memarkir berhampiran pintu masuk belakang dibahu jalan. Dilobby lift ground floor sebelah bilik mayat, terperasan penjual vadie dikerumuni pengunjung. Laku bisnes dia. Lelaki India, tua kurus lagi dalam pertengahan 60an tengah membungkus permintaan pembelinya. Tidak menang tangan agaknya dia. Terus naiki tangga mendapatkan mereka dikaunter mendaftar masuk. Tergeraklah semalam hendak makan vadie yang tengah panas ketika itu. Niat hendak menjamahnya aku batalkan kerana takut berselisih tidak jumpa dengan mereka. Selepas sudah diketahui wad yang ditetapkan, mengangkutlah beg yang isinya barang yang harus ada ketika duduk diwad. Sesampai didepan penjual vadie dilaluan aku masuk tadinya, aku memberi isyarat kat orang rumah untuk membeli tapi dia pula tidak perasan kerana perlahannya jalan dengan anaknya dibelakang. Aku sudah menjarak jauh dihadapan. Ingatkan dia perasan. Pengalaman semalam memamahnya terasa agak keras dan kering peroi tidak seperti selalu dan sebelum sebelumnya yang dirasai. Semacam tradisi pula. Setiap kali menjenguk melawat, vadie beserta cili hijau basah pasti akan dibeli. Menuruni tangga ketika selesai urusan daftar masuk dan penetapan katil, aku sekali lagi didepan. Orang rumah berjalan terhempap hempap tidak seslim abang handsomenya ini dengan langkahan kaki aku yang panjang dan cepat membuatkannya sering tertinggal dibelakang. Terperasankan dia tiada dibelakang, aku bersidai seketika dihadangan slope yang baru dibina untuk pelawat berkerusi roda memasuki bangunan hospital. Lat 5 minit kemudian barulah dia muncul sambil tangannya membimbit plastik merah. 'Eemm... dah agak dah. Mesti beli vadiekan.' Dia mengangguk saja bila diajukan pertanyaan. Ketika memandu pulang menjamahlah aku. Rasa hendak tercekikpun ada. Sudahlah sejuk, keras dan entah apa-apa rasa agaknya. Pedas pun tidak, masin pun tidak, sekadar rasa keras bila dikunyah dan jauh sekalilah hendak tergigitkan helaian bawang besar. Hancur dan sudah jauh tersasar dari apa yang pernah dirasai sebelumnya. Tidak pula bertanyakan harganya. Seingat akulah, kali terakhir aku membayar cuma RM1 sahaja untuk 3 keping.

Berjualan... seronok

Pelawat memeriah dan menceriakan pesakit

Senangnya hati... barang niaga hampir habis.


Bukan berniaga besar, sekadar kecil kecilanpun hendak setemit konon(kata orang kampung @ estimate). Berkira sangat dalam kos pembuatan sehingga menghilangkan keistemewaan yang didambakan. Dari pengamatan dan pengalaman yang dialami bukan vadie sahaja malah hampir semua jenis makanan dam menyeluruh pula ke semua bidang niaga yang aku turut rasakan sebagai pengguna. Roti canai memanglah jurucakap persatuan kedai mamak memaklumkan tiada kenaikan harga sekeping roti canai kosong tapi kualitinya amatlah mengecewakan. Kalau diangkat dan memandangnya, kita boleh 'see through it'. Ini menunjukkan semakin menipis ketebalannya walaupun dijanjikan harga tidak dinaikkan. Begitu jugalah air teh ke, kopi ke atau apa jenis minuman. Kalau tidak dikurangkan susu atau teh yang makin mencair juga dikurangkan manisnya gula tapi harga masih kekal tidak bertambah. Janjinya ditepati. Kita amat berterimakasihlah dalam soal harga. Dalam kita heboh persoalkan pasal harga, kualiti yang diberi jauh dari setimpal dengan harga upah yang dibayar. Adakah terlepas pandang atau memang disengajakan. Apa tidakkah para peniaga realised yang kita membayar dengan wang betul dan bukannya menggunakan wang palsu. Tiadanya etika yang seharusnya dimengertikan hanya akan membuatkan kelakuan peniaga yang tidak beretika ini akan dipersoalkan. Bukan setakat didunia sahaja tetapi dihadapan Allah azza wa jalla. Pernahlah dua minggu lalu, selepas pulang berziarah kakak tunggal aku di Alai, tergeraklah pula hendak pekena goreng pisang nangka. Maka dihaluan pulang, singgahlah aku digerai menjual buah-buahan dan produk kampung. Nampak bergantungan beberapa sisir pisang nangka untuk dibawa pulang. Kita pula main beli sahaja. Ingatkan jujurlah peniaga yang sebangsa ini, rupa-rupanya pisang masak layu. Rugi aku dalam RM10.00. Orang rumah masa hendak mengorengnya telah menjerit dari dapur, 'La... abang dah kena tipu ni. Abang tak check dulu ke. Masak layu ni...'. Bergegaslah aku kedapur ketika sedang leka dengan whatsApps didepan TV. Tak sangka, abang yang sudah setua inipun kena tipu. Sampai hati dia. Aku meluahkan rasa terkilan aku padanya.


Boleh buat main-main berniaga ya. Nantilah, bila ditimpa musibah memang nahaslah mereka yang menipudaya. Banyakkan ayat-ayat yang mempersoalkan kejujuran. Infact dalam setiap aspeks kehidupan. Beramanah pada diri, pada keluarga, juga pada jiran tetangga dan masyarakat adalah tanggungjawab. Belum lagi dilibatkan berniaga dan bernegara yang mana lebih besar lagilah rasa kebertanggungjawaban yang harus terpikul. Ingat senangkah hendak mengekalkan rasa amanah dalam diri mengikut lunas-lunas yang sedia maklum perlu ada bagi sesiapa jua yang ingin menggalasnya. Ukurlah kemampuan. Kalau tidak berdaya, berilah dan sandarkanlah kepada mereka yang ahli dibidangnya. Janganlah pakai borong semuanya dan asal boleh sahaja. Malulah kita kepada generasi kemudian. Kemanakah hendak disorokkan muka bila kemampuan kita melaksanakan tugasan dipertikaikan kerana tidak mengikuti S.O.P.




Dan sempurnakanlah sukatan apabila kamu menyukat, dan timbanglah dengan timbangan yang adil. Yang demikian itu baik (kesannya bagi kamu di dunia) dan sebaik baik kesudahan (yang mendatangkan pahala di akhirat kelak).
(Al-Israa' 17:35) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark


Amacam. Boleh nyenyak tidurkah, bila kita tidak mampu tapi berlagak pula yang kita mengetahui segalanya. Muhasabahlah diri, takut-takut kita pula yang rugi masa diakhirat kelak.

والله اعم بالصواب

No comments: