Friday, December 2, 2016

Dalam hati tertanya tanya

02 DECEMBER 2016, 11:57
Pernah pada satu petang ketika pulang dari kerja, aku diiringi oleh lagu nyanyian allahyarham Latif Ibrahim, 'Dalam hati tertanya tanya'. Samada dikumandangkan oleh SinarFM atau KlasikFM tidaklah aku berapa pasti pula. Tapi apa yang pasti dan spontan pula mengimbau kenangan adalah lagu dendangan si Latif ni. Bukanlah genre kegemaran tapi lagu ini mengacah aku untuk mempertikaikannya. Zaman Latif ni lebih awal sedikit dari aku. Ketika remajanya aku dahulu sekitar belasan tahun di tahun 80an, dia sudahpun diawal 30an. Angkatan penyanyi yang sebarisnya adalah Hail Amir, D. J. Dave, Dahlan Zainuddin(khabarnya kini diserang angin ahmar), Aman Shah dan Herman Tino. Ini antara yang aku ingati untuk aku catatkan. Mungkin ramai lagi tapi tidak sampai terlekat diingatan. Perempuannya, selain Uji Rashid dan Sharifah Aini, adalah juga yang teringatkan seperti Gaya Zakry, Suliza Salam dan Salwa Abdul Rahman.

                                      Entah ke gatal saja hendak menanya... pandai kau ye...

Memandu santailah pulang ke rumah dengan iringan lagu berentak joget dendangan Latif. Sebelum menyampaikan Trafic Lights ke Masjid Saidina Ali, Bukit Katil anggaran 100 meter gitu, aku terpandangkan dua meja penuh dihurung oleh kaum hawa pertengahan umur sedang menikmati minum petang di Nurshaheerah Seafood. 'Aiiyiik, dah nak maghrib masih lepak lagi kat kedai makan.' melorot sahaja aku bermonolog bila terpandangkan mereka. Apakah, lakinya tidak tahu atau sudah mendapat keizinan suami. Maklumlah sekarang ini ramai perempuan yang sudah keluar bekerja mencari rezeki. Lebih mengharukan, kekadang gaji bini lebih besar dari gaji lakinya. Hendak kata apalagi. Inilah hakikatnya bila perempuan lebih bijak dan semakin bijak. Ketika ditahun 80an dahulu, diberitakan yang peratusan kemasukan ke pusat pengajian tinggi adalah berkadaran 40% lelaki dan 60% adalah perempuan. Kajian ketika itu meluahkan kebimbangan akan trend peningkatan peratusan kemasukan mengikut gender adalah lebih kepada perempuan. Manakala statistik terkini dan bila melihat dengan mata kepala sendiri rasa rasanya sudah 20% lelaki kepada 80% perempuan. Ketika menghantar anak nombor dua ke Politeknik Sultan Idris Shah di Sabak Bernam, enrolment untuk kursus elektrikal ditahun 2014, khabarnya, lebih ramai pompuan dari lelaki. Mengadulah anak aku bila ditanya akan bilangan yang mendaftar masuk dan dengan tersenyum sipu menyeringaikan giginya, 'Alah... lelaki 9 orang sahaja, pompuan 43'. Ini yang dimaklumkan sendiri oleh anak aku dan belum lagi disingkap maklumat untuk kursus kursus lain. Ini baru satu tempat dan belum lagi disiasat di tempat belajar yang lain. Bayangkanlah kursus teknikal yang dahulunya dimonopoli oleh lelaki kini perempuan yang lebih ramai dan mendominasi pula hampir disemua jurusan dan tempat. Kursus akademik seperti Law, Sains Sosial dan Pengurusan jangan cakaplah, golongan hawalah yang menjadi majoriti dihujungan 80an lagi. Masa aku di ITM, perempuan tidaklah seberapa untuk kursus teknikal tapi hampir setara bilangannya untuk kursus diploma in business studies, accounting, computer science, law and public administration. Trend serupa jugalah untuk semua universiti awam dan tidak perlu disangkal lagi. Persaingan sengit dan senget kepada perempuan pastinyalah ada banyak sebab dan faktor yang menyuburkan situasi sedemikian.

Sedikit demi sedikit perubahan sosial mula berlaku. Samada menuju kearah kebaikan atau sebaliknya bergantung kepada kebijaksanaan masing-masing mengurusinya. Dahulu kita tidak pernahpun terdengarkan term 'househusband' yang diterimapakai kini dan seerti dengan housewife. Perspektif aku pula dan mungkin 'bias' oleh mereka yang tidak sependapat adalah makin banyak perkara buruk yang tidak terfikirkan dan tidak pernah terjadi sebelumnya akan bakal terjadi bertitik tolak dari perempuan yang keluar rumah. Panahan mata sang arjuna akan memercikkan keinginan bila hari hari berselisih bertemu, berbual berbincang dengan perempuan yang lebih lebih lagi punyaan orang. Bila terbitnya 'mesra' dan hangat dikipas 'orang ketiga' iaitu syaitan maka macam macamlah mungkin berlaku. Tidak perlu bersusah susah mendapatkan contohnya, cuma cukuplah dengan memasukkan katakunci misalnya 'curang', maka berderetlah artikel berita dipaparkan oleh pakcik google untuk dimengertikan.

Tidak tahulah siapa penulis liriknya. Tapi dapat kita bayangkan situasi si Latif yang bermundar mandir disimpang tiga diwaktu yang tidak berapa cantik iaitu waktu senja seperti yang diucapkannya. Cepat benau bergegar perasannya dengan pompuan yang menegur. Mudah sangat terpersona dengan senyuman serta manja pula suara bertanya. Dan cepat pula species jantan gatal sebegini ingin berkenalan berpandukan first impression terhadap kecantikkan wajah dan halus budinya yang ditunjuk dan dipertontonkan. Apa tidak terfikirkah dia yang 'berkeliaran' diwaktu senja membawa pengertian yang lebih besar skop lingkungannya. Waktu senja adalah waktu Maghrib. Takrifannya adalah masanya dimulai setelah matahari tenggelam saat cahaya masih kelihatan di langit hingga datangnya waktu malam(isyak) dimana saat cahaya merah @ شفق (syafak) hilang dikaki langit. Waktu senja atau Maghrib ini tidaklah panjang manapun. Ianya selama 1 jam 20 minit secara puratanya. Yang peliknya, boleh berjalan jalan tanpa tujuan di waktu Maghrib. 'Apa hal... bro!'. Bukankah lebih elok kita bersiap-siap mendatangi masjid. Masa sesingkat sebegini boleh lagi pi tolong perempuan, siap jalan bergandingan, menunjukkan rumah kawannya. Yang lebih mengharukan lagi, kenapalah dah nak Maghrib baru hendak pergi menanguk kat rumah orang. Emak bapak dia boleh lepaskan begitu sahaja. Mana perginya tanggungjawab. Membiarkan sahaja perilaku anak yang sudah besar panjang dan kononnya hendak jadi ibubapa yang sporting amatlah mengecewakan kita. Lebih ramai kalangan orang tua yang berfikiran liberal sebegini dan dengan kekuatan ekonomi anak perempuan dek berjawatan berkarier mungkin makin rosaklah masyarakat keseluruhannya. Banyak perkara pelik telah terjadi. Emak bapa seperti tiada diumpamakan lagi. Berita dari KL sedikit masa lalu, bapanya dihempuk dengan helmet bila menegur anak jantannya supaya 'volume' tv direndahkan. Kes lari dari rumah yang kerap dilaporkan pula banyak berpunca dari larangan ibu dan bapa kepada anak perempuan dari berjumpa dengan boyfriend. Agak-agaknya siapalah yang akan tampil membetuli segala kepincangan yang berlaku ini. Hendak harapkan penguatkuasa tempatan, eemmh, entahlah. Kesejahteraan rakyat teramai, terutamanya golongan marhaen, pandai-pandai sendirilah mengurusinya. Aku dengan urusan aku dan kamu dengan urusan kamu. Tapi bila masa pilihanraya tidak malu pula melaung laungkan, 'Demi Agama, Bangsa dan Tanahair'. Nantilah dan yakinlah pembalasan setimpal buat mereka yang cakapnya lain tapi buatnya lain. Lebih lebih lagi bila mereka yang tertindas menadahkan tangan berdoa yang semua orang sedia maklum bahawa doa orang yang teraniaya tiada terhijabkan.

Mereka yang membesar mendengarkan lagu ini dan seusia dengan Abang Latif kita ini mungkin telah dihujung 60an. Tahap kecergasan mula berkurangan. Ingatan lagilah. Haraplah mereka mendapat iktibar dan cepat kembali kejalan yang lurus lagi diredhai olehNya.

Sebagai renungan, disertakan firman Allah swt, menerusi surah An-nisa ayat ke-103, akan peripentingnya bersegera menunaikan sembahyang. Ingatan yang kerap saja kita buat buat lupa dengan dilekakan oleh pelbagai aktiviti yang pada pemahaman kita amat perlu lagi penting sifatnya. Misalnya, mengusik anak dara orang yang pulang bekerja dipersimpangan dan sempat lagi makan minum diketika menghampiri waktu solat macam tidak boleh tunggu masa selepas sembahyang baru makan. 



Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.
(An-Nisaa' 4:103) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark

Huraian santai... agar lebih jelas difahami

Kalau bukan kita sendiri, siapa lagi. Kalau bukan sekarang bilakah lagi.

No comments: