Wednesday, July 8, 2015

Nak puasa ke, nak makan...!!!

 JULY 2015, 20:34
Sejak mula ramadhan lagi, niat untuk snap gambar ketikanya waktu berbuka makin membuak. Sering aku terlihat dihadapan Hotel King's ketika pulang kerja akan hebatnya sessi ketika hendak berbuka puasa. Jika hari biasa, keadaannya tidaklah sebegini. Namun memasuki sahaja bulan ramadhan suasana dan senario berubah. Agak-agaknya mungkin lepas Asar, ketua F&B mereka mengarahkan dan bergegaslah petugas mengatur meja sepertimana yang dimahukan olehnya. Sekitar 6:40 petang hari ini aku seperti dipanggil-panggil pula. Sejak bekerja pagi, jarang benar aku berhenti di persimpangan istana. Kerapnya laju sahaja membelok ke rumah pasal lampu trafik bertukar hijau atau sentiasa hijau ketika menyampai didepan hotel ini. Namun pada ketika ini, dari kejauhan, lampu trafik bertukar merah. Kedudukan aku berhenti betul-betul jelas dipandangan akan suasana didepan hotel yang diatur begitu rupa. Tatkala digital trafic light yang menunjukkan angka 98 dan mula menurun angkanya setiap detik serta mendapat pula angle terbaik, laju sahaja aku capai phone di dashboard. Ambil beberapa gambar dari tingkap kereta sebagai bukti untuk didokumentasikan. Suasana berbuka yang santai serta diperdengarkan dengan alunan rentak lagu instrumental berlatarkan lagu arab memecah ketenangan menjelang Magribh. Kalau weekend pula, persembahan live kumpulan ghazal pasti ditampilkan. Petugas makin sibuk menyiapkan makanan terbaik dan terenak yang mampu disajikan kepada para pengunjung yang bakal memenuhi kawasan luar hotel dalam tempoh masa menjelang waktu berbuka. Kalau dah makan bersaji siap dengan pelayan mana mungkin harga yang harus dibayar dibawah RM5.00. Mustahil dan tak mungkin ada punya. Siapa berani guarantee yang pengunjung akan ambil masa sekitar 15 minit sahaja untuk selesai berbuka. Tambahan pula dengan harga yang sekian-sekian mengikut package dihajati dan dengan aroma kambing golek yang tentunya mengoda perut yang kosong masakan boleh cukup 15 minit tu. Sebagai perbandingan, kita merujuk apa sahaja yang dihadirkan dan memandang tinggi sesuatu dari dunia arab. Lebih-lebih lagi mengenai amalan beragama. Laporan yang dibaca semalam tentang suasana bèrbuka di Masjid Nabawi dan dimaklumkan terbesar didunia yang menghampiri 300000 ribu orang setiap hari cuma mengambil masa 15 minit sahaja untuk selesai. Dimaklumkan juga dengan begitu sistematik dan pantas, semua pengunjung telah segera bersedia berjamaah magribh. Itu didalam compound masjid dan telah lama dipraktikkan. Manakala dinegara tanah tumpahnya darahku ini, lain pulak yang terjadi. 

Beria-ia aku mendapatkan angle terbaik,
Perkarangan King's Hotel @ 18:38:02(07/07/2015)
Ini pula gambar dari Whatapps group aku, siap dengan caption-nya.
TYT pun makan di Hatten laa... macam dah janji je @ 7:24pm(07/07/2015)

Berbuka menjadi sumber rezeki yang lumayan. Flyers dan majalah 'peniaga', City Explorer dan Nafaz yang percuma lagi sampai ke rumah, sarat dengan promosi berbuka yang mengoda. Hotel dan restoran terkenal berlumba-lumba mengiklankan menu berbuka mereka dalam usaha menarik minat pembaca muslim meninggalkan rumah. Selesakah ke surau atau sempatkah bergegas balik ke rumah untuk solat magribh.


Memasuki hari ke-21 berpuasa, mengikut orang yang alim(yakni berilmu), sedapat mungkin dan sedaya kudrat yang ada akan mengandakan amalan di 10 malam terakhir yang penuh rahsia bagi mendapatkan keampunanNya. Besar fadhilatnya dipanjangkan usia untuk berada pada 10 malam terakhir Ramadhan ini. Itupun bagi mereka yang maklum dan sememangnya telah tertunggu-tunggu dan amat menanti kehadiran berikutnya akan bulan penuh kemuliaan ini sebaik sahaja habis Ramadhan 1435H. Manakala dipihak yang lainnya pula lebih-lebih lagi yang kurang mengerti jauh lagilah untuk arif akan Ramadhan itu sendiri membiarkan ianya berlalu didepan mata tanpa punyai perasaan sedikitpun. Sepertimana yang diingatkan oleh Nabi junjungan kita, diriwayatkan oleh At-Thabarani,"Betapa banyak orang yang berpuasa namun dia tidak mendapatkan dari puasanya tersebut kecuali lapar dan dahaga". Rasa-rasanya semua orang tidak pernah tidak mendengar akan hadis ini. Selalunya sebelum memasuki bulan ramadhan,khutbah jumaat lazimnya akan membicarakan persiapan berpuasa dan diselitkan juga hadis ini untuk peringatan agar kita semua benar-benar memahami maksud puasa itu sendiri. Umumnya telah cukup jelas akan definasi puasa. Puasa menurut bahasa adalah menahan. Manakala menurut syariat pula, puasa adalah menahan diri dari makan dan minum, berhubungan suami isteri, dan menjauhi dari semua perkara yang membatalkan puasa mulai terbitnya fajar hinggalah terbenamnya matahari dengan niat beribadah kepada Allah swt. 

Rujuk disini, biar terang hendaknya


Kelihatannya seperti tanpa disedari, kita seolah-olah membesarkan makan dari puasa itu sendiri. Apa tidaknya, tatkala digalakkan untuk mengandakan peribadatan, kita sebaliknya lebih mengutamakan makan walhal telah diterangkan akan adab-adab yang harus diamalkan ketika berbuka. Tidak tahu, kenalah belajar. Sudah tahu harus pula mengamalkannya. Lebih afdal lagi dan jika berkesanggupan ajarilah. Antara perkara sunat yang digalakkan buat orang yang berpuasa adalah menyegerakan berbuka. Kemudiannya dianjurkan berbuka dengan kurma basah. Kalau tiada diperolehi, cukuplah dengan kurma kering dan jika tidak dapat juga memadailah dengan air sahaja. Sebelum berbuka, harus pula lafazkan doa berbuka puasa. Paling popularnya ditempat kita adalah ucapan,


'اللهم لك طمت و على رزقك افطرت'
Ertinya, Ya Allah, untukMu-lah aku berpuasa, dan atas rezkiMu-lah aku berbuka.

Banyak lagi versi yang lebih afdal dibaca dan mungkin lebih panjang lagi dan dianjurkan pula oleh Nabi, tapi kita opted kepada yang ringkas. Tapi bila bab makan, selagi ada makanan dan boleh dimuatkan kat atas meja selagi itulah dibuatnya. Didalam memperbanyakkan amalan sunat ketika berpuasa juga adalah digalakkan menganjurkan/menjemput orang berpuasa berbuka bersama. Mahu ke jemput orang tidak dikenali berbuka bersama atau selesakah diri berbuka semeja dengan orang tidak setaraf. Banyak hikmahnya kalau mahu diperincikan. 

Apa yang pastinya dan telah dirungkaikan oleh para anbia, puasa kita ini terbahagi kepada dua bahagian. Pertamanya, puasa umum iaitu sekadar memelihara perut dan kemaluan diri dari segala kehendak dan keinginan. Keduanya, puasa khusus iaitu bukan sekadar memelihara perut dan kemaluan diri, tapi juga mata dan telinga, kaki dan juga tangan. Ringkasnya, memelihara segenap anggota dari melakukan segala perkara haram yang dilarang memperbuatnya yang jika termampu, insya-Allah, mungkin menyamai puasa para solihin.


Apapun, bermuhasabahlah kita.

No comments: