Friday, March 7, 2014

Aku Jangan Digoda




                                          The Queens - Aku Jangan Digoda

Dalam pada surf lagu-lagu 80an di laman Youtube untuk sessi mengimbau kembali kenangan dizaman remaja dahulu, aku terkliklah lagu dari kumpulan 'The Queens'. Mulanya hanya sekadar hendak mendengar lagu disco 80an dengan menyusuri keywords 'Back to the 80s' dan bila tekan aje enter button kat google tu, nah kau!, berderetlah yang keluar. Amat mengemari lagu-lagu terutamanya dari nyanyian Modern Talking dan C C Catch dengan rentak disconya. Excited bila dengar irama music yang banyak menonjolkan bunyi bass. Dari satu lagu ke satu lagu aku perdengarkan untuk halwa telinga. Yang kurang ummph tu aku tukarkan ke tajuk lagu lain pula. Mana yang ok kudengarinya sampai habis. Dan dalam dalam pada scroll down satu persatu aku terkliklah youtube 'The Queens'. Ingatkan group dari UK yang penyanyi utamanya(Freddie Mercury) mengemparkan dunia bila mati diusia tengah top disebabkan penyakit Aids kalau tidak silap diawal 90an. Tapi rupanya penyanyi 'duo' adik-beradik dari Singapura. Lagunya lagu melayu tapi nama kumpulan bunyi inggeris. Memang begitulah trendnya di era 70an/80an gamaknya. Kalau bubuh nama melayu, alamat tidak lakulah album. Mungkin penerbit/producernya mahukan nama yang komersial dan ditambah pula oleh penyanyi yang semangat Melayunya kurang dan tergila-gila hendak popular dan ditokok pula oleh peminat lagu-lagu melayu yang mahukan nama kumpulan yang senang diingati, dapatnya nama yang berbaur inggeris lagi longkahlah hendak beli album penyanyi tersebut. Sekitar darjah enam lagi sudah tahu nama kumpulan Black Dog Bone, kemudiannya Carefree-lah, Alleycats-lah, Heavy Machine-lah, Discovery-lah malah group dari Indon pun apply approach yang serupa. Siapa yang tidak meminati kumpulan The Mercy's, Koes Plus, Favourite Group dan D'lloyd tapi banyak bawakan lagu pop dangdut dan pop melayu ketika itu. Lagu tak ok pun tak apa, tapi nama band mesti gah. Barulah orang akan beliak mata melihat kelibat mereka bila buat stageshow.

Nama nama band yang disebutkan ini pula bukan sebarangan aje aku menyebutnya. Banyak album mereka dalam bentuk LP menjadi koleksi peribadi dan disimpan siap berbungkus lagi kat bawah katil. Terperuk dan tidak pernah disentuh. Lebih-lebih lagi kininya amat mudah untuk flashback. Ingat tajuk lagu atau ingat penyanyinya sahaja sudah memadai untuk track down lagu mereka di internet. Kalau berhajat boleh terus download. Agak-agaknya, gejala sebegini boleh nangis sedara Yusuf Haslam kita, sampaikan anaknya si shamsul merajuk terus dek gejala download mendownload ni. Masa tu belum ada lagilah teknologi sedemikian. Computer pun belum menjadi bualan lagi apatah lagi memilikinya. Melelehlah juga hendak kumpulkan duit buat beli piring hitam. Biasanya duit saku aku tidak belanjakan. Aku ambil pendekatan reverse psychology dalam usaha menyimpan. Bulan puasa boleh menahan lapar dari pagi hingga ke senja, ini sampai tengahhari sahaja tentu kacang sahaja. Amalan yang dibuat adalah ambil sarapan lebih sedikit dari kebiasaan. Genap sahaja jumlahnya bergegas le ke 'Kedai Record Yee Hai' di Jalan Bunga Raya untuk mencari album baru yang dipasarkan. Target dah setkan awal-awal. Biasanya info tentang lagu-lagu baru didengari dari Radio. Bukan siaran permintaan lagu tapi via program album baru yang ditaja oleh syarikat record yang ada masa itu. Slot program mereka pada hari minggu dengan dj program untuk 'EMI' dan 'WEA' yang berselang setengah jam antara keduanya beria-ia mempromosikan album baru atau penyanyi baru keluaran syarikat masing-masing. Kaedah marketing sedemikian mengena pula pada aku yang mudah dipancing.

Masih kekal sama seperti dahulu


Berbalik pada 'The Queens' yang terkenangkan ini, amat-amat tidak berpuashati olehku akan kisah yang menimpanya. Mereka ini masa tu my sweetheart lah juga terutama sekali si Farah ni dan sebaris juga dengan Mazuin Hamzah yang suara manjanya dengan raut muka mereka yang terlalu innocent serta menjadi pujaan hati ribuan peminat ketika itu tapi diragut pula oleh kumbang durjana. Memang aku tertinggal bas. Tertinggal baspun bersebab. Melanjutkan pelajaran dan kekangan masa mengakibatkan aku agak terlewat menerima info. Menjadi kebiasaan aku pula, suka melihat sesuatu hal dari sudut pandang yang berbeza. Komen-komen dari pengunjung aku baca kerana ulasan mereka lebih direct dan lebih jujur dari pemberita-pemberita yang terlalu amat dan suka memutarbelitkan fakta untuk tatapan pembaca. Kekadang itu terfikir juga, bila maklumat yang tidak benar disampaikan bukankah itu suatu pembohongan namanya dan lebih teruk jika dikelaskan sebagai fitnah pula. Mana perginya etika kewartawanan sipemberita. Editornyapun satu hal. Hendak lakukan suratkhabar masing-masing, soal prinsip ditolakkan ketepi. Janji suratkhabarnya laku biarpun penuh dengan berita sensasi dan cerita yang tidak benar ataupun tidak pernah berlaku. Hanya berdasarkan khayalan dan perasaan sahaja. Boleh begitu gamaknya?

Komen dari Dimitri Santangelo yang paling atas tapi telah berusia lebih dari 2 tahun sebagai membalas komen yang dibuat oleh Ahmadped setahun terdahulu darinya,

     'Farah Diba deserves a better person than that womanizer, Aman Shah! LOL!'

Hendak tahu juga tentang apa yang dikomenkan oleh si Ahmadped ni lalu scroll down-lah aku. Kata si Ahmadped pula, 

'............ Farahdiba dah 15 tahun bercerai dengan Aman Shah........' 

Maka, kalau benarlah facts yang dinyatakan bermakna mereka bercerai sekitar tahun 1996. Singkatnya usia perkahwinan mereka dan tahu tahu sudah bercerai. Pandangan umum merangkap peminat ini sukar dipandang sepi begitu sahaja. Menjadi selebritipun atas kerelaan sendiri. Tiada sesiapapun yang memaksa. Namun harganya terlalu mahal untuk menebusnya kembali. Setiap perilaku dan perkembangan diperhatikan. Bak kata 
kumpulan Rockwell-pun, '..... i always feel now, somebody's watching me!' 

Ada kebenarannya juga, bait-bait lagu yang disampaikan merupakan suatu 'doa' atau harapan. Betul benar terjadinya atau sebaliknya boleh diperhalusikan lagi atau mana yang mampu boleh membuat thesis untuk pHD pula. Misalnya lagu 'Aku Jangan Digoda' nampak gayanya terkena batang hidung sendiri.


Namun apa yang pasti bukan sahaja orang yang sezaman yang maklum akan cerita ini malahan juga budak-budak sekarangpun yang tak tahu menahupun dah gobar satu nusantara. Itulah teknologi namanya, sekali maklumat diuploadkan maka sampai bila-bilapun ianya akan floating di alam maya. Makanya maklumat yang disalurkan dari para surfer akan menjadi info berguna untuk dicerapkan. Betul atau salah pandai pandai sendirilah menilaikannya.Disertakan juga komen pengunjung untuk dinilaikan dan dihakimi kebenarannya.



No comments: