Sunday, November 14, 2021

Sesuatu yang tidak terjangkakan berlaku...

Selepas sekian lamanya tidak menghadiri solat jumaat, hari ini adalah hari yang dinantikan. Seingat akulah, kali terakhir adalah ketikanya selepas seminggu tamatnya sekeluarga dikenakan 'home-quarantine' pada musim raya 2021 yang 'hilang seri-nya'. Dari seminggu ke seminggu berikutnya, kes baru covid-19 mulai perlahan lahan menaik dan semakin mendadak pula sehinggalah kini. Rasanya seperti tiada penghujungnya. Dalam masa pelbagai pihak teutamanya KKM serta badan badan pelaksana lainnya berusaha mencegahi penularan mengikut bidang kuasa masing masing tetiba pula adanya virus baru dikenalpasti. Kemunculan 'variant Delta' yang tentunya tidak dialu alukan tatkala semua kita masih terkial kial mengurusi virus sedia ada tentulah menambahkan lagi bebanan yang dihadapi.

Pada Jumaat kali ini, aku bercuti. Kelonggaran jumlah kehadiran dari 50 orang telah dinaikkan ke 250 untuk Jumaat diumumkan oleh pihak kerajaan. Namun begitu, s.o.p. dan tatacara yang dipaksakan terhadap makmum yang hadir tetap dilaksanakan seperti biasa. Macam biasa juga, kehadiran aku tetap juga lambat sampainya ke masjid. Hal ini nampaknya masih tidak berubah. Perlunya aku lebih bersedia di minggu minggu mendatang. Kebiasaan juga setiap kali aku berjumaat, menapak keluar dari rumah, merentasi padang permainan, menyelusuri lorong belakang bersebelahan Giat Mara sebelum menyampai Radhatu Al-Jannah. Route yang sekian kalinya dituruti bilamana sekadar berjalan ke masjid.

Namun pada kali ini aku gatal pula hendak menunggang motor. Pertamanya, motor MBG XXXX telah agak lama tidak dihidupkan engine-nya. Anak yang bongsu senantiasa akan melenjan kesana kesini. Sejak telah diarahkan kembali ke asrama memulai semula persekolahan yang berbulan sudah dengan pdpr-nya, MBG terbiar begitu sahaja. Keduanya, aku ingin merasai menunggang motor semula yang bertahun sudah tidak aku rasakan. Maka inilah harinya.

Sebaik menolaknya keluar dari ruangan porch, akupun dengan segeralah mulai menekan 'kick starter'. Mulanya tidak boleh. Mungkin aku tidak sycronise-kan dengan memutarkan tali minyaknya. Cecepatlah lagi sekali memcubanya. Eeh, boleh pula menghidupkan engine-nya. Manja sahaja bunyinya bilamana terdengarkan. Al-maklumlah, along yang sedang berkhidmat sebagai techncian di tudm yang balik bercuti tempohhari telah membuat total service pada pertengahan tahun selepas kelonggaran rentas negeri dikuatkuasakan. Sekadar gear dua sahaja aku apply sepanjang ke Masjid dengan menyelusuri jalan ditaman menyampaikan ke destinasi.

Sesuatu yang agak mengusarkan bilamana aku menuruni bukit bersebelahan Giat Mara. Agak curam juga. Bila aku menekan brek kaki, ingatkan melekat tapi tak 'makan', sehinggalah terlajak ketengah jalan dan nasib baik tiada pula kereta yang lalu dari kedua-dua arah. Sehinggakan jejak habis aku tekan. Rupa rupanya brek tidak berapa baik. Kalaulah aku apply brek tangan dalam handle motor telah membelok ke kiri mungkin agaknya menjajar pengendalian motor walaupun ianya tidak bergerak laju. Pengalamanlah yang memungkinkan aku menahan diri dari menggunakan brek tangan. 

Sebaik memasuki compound masjid, tempat parkir motor telahpun penuh. Masing masing para jemaah meletakkan motor ikut suka sendiri sahaja. Menghampiri tempat meletakkan motor, secara tidak sengaja pula aku terpulas tali minyak. Bergerak meluru pantas kehadapan sambil kaki menekan brek yang tidak berapa hendak melekat ini. 'Kaget' seketika. Hampir sahaja melanggari sebuah motor besar @ superbike disebelah kira dan Yamaha baru tapi bukan pula Ysuku 150. Terselit Lagenda dicelah kedua duanya. Nasib baik aku menjulurkan kaki menahan dari bergeselan antara keduanya. Kalau tidak naya-lah hendak berganti parts bercalar atau rosak.

Mood aku jatuh. Konsentrasi terhadap khutbahpun ke-laut jadinya. Masih lagi dibuai dengan insiden yang baru berlaku itu. Rasanya aku tidak tersengajakan memulas tali minyak  macam motor yang pakai tali clutch. Motor underbone mana sama dengan backbone. Maklumlah sudah agak lama tidak menunggang motor. 

Inilah padahnya. Serik bro...




  

No comments: