Saturday, November 13, 2021

Bahana yang tiada pengakhiran


Aku tergamam membaca tajuk berita 'kosmo' pada pagi 11/11/2021 bersamaan hari Khamis. Aku memang mudah sangat terkesan dengan hal yang membabitkan orang tua. Sempat lagi aku membacanya dan dalam masa yang sama perlu menyegerakan tugasan yang lewat aku siapkan. Sebelum inipun aku ada menyimpan klip berita mengenai seorang anak nun di Kelantan sana yang berhati kering sehinggakan sanggup membakar rumah keluarganya yang dia turut mendiami bersama dek permintaan tidak tertunaikan. Malahan aku ada membuat komen didalam blog. Manakala di Muar pula, sanggup menetak tangan bapanya bilamana hajatnya tidak diendahkan.

Sejak pagi lagi rasa hendak sahaja aku luahkan pandangan itu jam juga tetapi terhalang. Data mengenai 'sales analysis' belum aku plotkan untuk menghasilkan satu report yang lengkap seusai mesyuarat pertama dengan SKV manager yang baru. Data yang tersusun lagi terperinci perlu aku perkemaskan lagi dalam membentangkan 'laporan jualan' jabatan jagaan aku semasa pertemuan pada sebelah petang nanti sekitar 5:00pm. 

Apapun alasan yang mungkin ada kebenaran dalam menjustifikasi-kan tindakan si-anak, peristiwa ini sememangnya sesuatu yang malang untuk aku menghadaminya. Bukanlah aku hendak menafikan realiti yang benar benar berlaku ini tetapi aku mengesali yang ianya terjadi. Memang lah mereka yang melaluinya lebih mengetahui dari diri yang sekadar mengetahuinyapun setelah terjadinya kisah tragis sebegini.

Apapun, turutilah kisah gempar nie dipautan - Ibu yang melahirkan sanggup dibunuhi dan Nekad bertindak. Berkompromi dek kerana sayangkan zuriat sendiri ada kesan yang membinasakan. Bukanlah aku pesimis tetapi telah banyak contoh nyata yang dilaporkan terdahulu dari kejadian ini dan tidak mustahil yang ianya akan terus berlaku dimasa mendatang selagi mana tindakan yang songsang terus terusan diambil oleh pihak berkuasa didalam mengurusi jenayah melibatkan dadah.

Mana perginya penasihat dan bijak pandai ynag memegang tampuk pemerintahan negara. Aku sehingga kini masih terngiang ngiang akan cikgu bahasa melayu(tapi masa bersekolah dahulu dibahasakan sebagai bahasa malaysia) sekitar penghujung 70-an sebelum menduduki peperiksaan SRP. Spot topik karangan yang akan keluar adalah mengenai dadah dimana pada ketika itu kerajaan amat hebat mewar warkan kempen 'Dadah Musuh Utama Negara'. Pelbagai tindakan yang dirangka dan dilaksanakan namun sehinggalah kini dirasakan dadah dan masyarakat seolah berpisah tiada.

Apa sudah jadi. Mangsa dadah kebanyakannya adalah anak anak kita. Dari penghisapnya, tokannya sehinggalah menjadi keldai semuanya adalah orang kita. Mana sensitiviti kita dalam mengatasi permasalahan yang telah sekian lama membudaya. 

Amat berharap akan ada insan yang berani lagi tegas dikalangan kita untuk memperbetuli kepincangan didalam masyarakat agar kembali kepada norma kehidupan yang diredhai olehNya. Insya-Allah, masanya akan tiba jua.

No comments: