Tuesday, March 23, 2021

Bersentuhan muka penumbuk

Lepas pekena nasi biryani bungkus 'Lot 85' dengan cendol 'Seri Serkam' seorang secawan, rasa kekenyangan yang teramat pula. Kalau ikutkan hati, pastinya sudah membongkang. Kebiasaan terkini aku bilamana bercuti mingguan yang selalunya ke pasar Melaka mendapatkan keperluan 'perishable' telah beralih ke Pengkalan Samak. Tiada protokol yang perlu dipatuhi disana tapi dipentingkan bila ke Pasar Melaka diawasi oleh pegawai peguatkuasa MBMB dengan kerjasama pihak polis. Amat tidak selesa sebegitu. Makanya selepas lorat lorat diharuskan mengikut S.O.P. memaksa aku 'lari' ketempat baru. Walaupun ikan yang dijual tidaklah sebanyak dan pelbagai jenis namun kondisi ikan yang diperagakan begitu memuaskan. Bukannya ikan dalam tong yang berkemungkinan dari tempat lain sejauh Thailand misalnya, tapi cukup buat orang rumah memilih ikan yang kebiasaan aku membelinya. Ikan parang, semestinya, ikan tenggiri, pari bunga, bawal dan ikan merah serta siakap serkop menjadi pilihan kesana. Disamping mudah dikunjungi, ikannya boleh dikatakan agak 'fresh'. Selesai mencapai yang dihajati tergerak pula hendak makan nasi biryani pula. Lalu singgahlah di Lot 85 untuk dibungkuskan. Semerbak baunya didalam Alza. Lovely pula mencadangkan cendol Serkam sebab katanya lama sudah tidak singgah minum. 


Teringatkan kejadian pada jumaat minggu lalu yang agak tidak tersangkakan. Aku bergegas keluar dari rumah 5 minit selepas 1:00pm. Azan dalam 1:25pm. Membawalah bersama aku, sejadah dan kopiah masuk kedalam kereta menuju ketempat kerja. Sesampainya aku, cecepatlah 'swipe in' dan bergerak pergi ke Masjid Syed Ahmad Shahbudin. Parkir dibahu jalan sahaja dan sebolehnya merapat ke penghadang tepi jalan. Cepat sahaja aku keluar kereta untuk bergerak masuk ke perkarangan masjid. Baru berpaling hendak melangkah, terlupa pula untuk mengenakan pelitup muka. Terpaksalah berpatah balik membuka pintu kereta mendapatkan. Semasa aku hendak membuka pintu kereta sebelum memasukinya semula, aku terperasan sebuah CRV model terdahulu menghimpit dibelakang aku. Didalam hati, ingatkan aku sahaja yang lambat rupanya ada insan lain yang lagi lewat dari aku. Tentunya dia telah melihat jelas akan gelagat aku yang berpatah balik selepas menutupi pintu kereta. 

Respeks la...


Sebaik aku keluar semula sambil mengenakan pelitup muka dan tidak semena mena, seseorang dibelakang aku mengungkapkan, 'السلام عليكم٠٠٠'. Aku menoleh kearah datangnya suara sambil spontan menjawab salamnya. Ketika bertentang mata, dia telah 'menghulurkan' kepala penumbuknya kearah aku sambil menantikan tindakbalas aku pula. In-split second jugalah aku mengenggam penumbuk lalu bersentuhan sesama. Sejurus selepas itu dia telah melangkah berlalu ke 'compound' masjid. Sambil aku mengunci semula akan pintu kereta, rasa hendak tergelakpun ada. Tidak disangkakan insan yang agaknya dalam lima tahun berselisih usia ini agak 'advance' tingkahlakunya. Up-to-date mengikut perkembangan semasa. Bersalaman normal baru angkara covid-19 sudah semakin membudaya. Aku tidak dapat bayangkan bagaimanakah pak Imam, pak Bilal dan para jawatankuasa lainnya bersalaman sesama saban hari. Telah diwar warkan sebelum ini agar semua kita sekadar melekapkan telapak tangan kanan ke dada yang didalamnya ada jantung berdegupan ketika ingin 'bersalaman' sesama. Insan yang ingin disalaminya pula harus spontan juga melakukan aksi yang serupa. Nampak lebih sopan dan tertib. Tapi 'option' bersentuhan atau 'touching' muka penumbuk agak informal dan juga diterima-pakai oleh semua. Tidak menjadi kesalahanpun. Mungkin dikalangan para jawatankuasa yang muda dan mereka yang 'gila-gila' rasa dirinya muda akan teruja juga bersentuh penumbuk sesama sebagai mengikut trend.

Betapa ruginya kita andai tidak mengetahui akan Pahala Berjabat Tangan, maka perlu ada keazaman mempraktiknya senantiasa. Amat diharapkan pandemik yang melanda kita sekarang ini menjadi pemangkin untuk kita agar benar benar membudayakannya penuh keinsafan buat kita semua.

Sampai bila dan sehingga bilakah cara bersalaman yang tidak 'comform' kepada piawaan yang ditetapkan oleh agama hendak kita turutkan. Maka amat penting rasanya kepada kita semua agar serentak seiringan memastikan bencana atau pandemik yang melanda negara bahkan dunia ditamatkan segera. Mematuhi S.O.P. harus menjadi keutamaan dalam mengekang pandemik covid-19. Namun bukan sekadar bercakap dan melakukan secara culas tapi harus benar benar mematuhi dan berterusan sehinggalah pihak yang dipertanggungjawabkan mengisytiharkan bebas covid-19. Lambat cepat tibanya detik itu bergantung penuh kepada kita sendiri. Bayangkan betapa banyaknya pahala bersalaman yang terlepas begitu sahaja lebih lebih lagi buat mereka yang masjid-goers.


يا الله يا رحمن يا رحيم .... Permudahkan urusan kami...Ameen

No comments: