Thursday, January 11, 2018

Salam 2018

11 JANUARY 2018, 12:50pm

Hari ini sudah masuk hari kesebelas ditahun 2018. Bila menoleh kebelakang, sepanjang 2017 pelbagai kisah yang dialami dari awal tahun membawa kepenghujung tahun, satupun tidak terjangkakan yang ianya punyai kesan langsung dalam meniti hari-hari aku sehinggalah kedetik ini. Semua yang dihajati, diharapkan terjadi mengikut apa yang dirasakan dan diingini juga yang tidak terdugakan untuk terjadi tetiba berlaku, memang benar-benar menguji kesabaran seseorang apatah lagi buat diri aku sendiri.

Cabaran harus dihadapi...


Apapun tindakan yang diambil mengikut gerakhati serta ilmu dan pengalaman yang sedia ada disamping hidayah dariNya, memungkinkan diri ini sampai sehinggalah kehari ini. Biarpun dirasakan tidak betul dan tersasar tindakan yang dibuat namun itulah jejak perjalanan hidup aku. Setiap manusia tidak terlepas dari ujian dan dugaan. Begitu jugalah buat diri aku ini. Setiap detik dan setiap ketika, sememangnya kita perlu membuat pilihan serta bertindak mengikut kemampuan diri masing-masing. Tiada salahnya dan tiada betulnya andai diri sendiri yang menentukan. Tapi dari sudut pandang orang sekeliling, biasanya akan ada percanggahan. Itupun bergantung dan berpandukan garis panduan masing-masing.

Sebenarnya, kita tiada masa untuk buat apa yang difikirkan dan yang terfikirkan. Rentak perjalanan hidup setiap individu sering kali di-intercept oleh pelbagai perkara yang tidak terdugakan. Dikala kita amat meyakini yang ianya akan terjadi sepertimana yang dirancangkan tapi seringkali pula yang tidak dijangkakan untuk terjadi pula yang menimpa diri.

Bagi kita yang tiada sebarang kelebihan apatah lagi keistimewaan amat menuntut dan memerlukan kegigihan ketabahan dalam menempuh setiap dugaan yang bakal dan akan menjelang menimpa diri. Bermohonlah kita pada yang Maha Kuasa moga dengan limpah kurniaNya serta RahimNya akan memudahkan perjalanan kehidupan yang pastinya menuju kepenghujungan. Tiada siapapun tahu bila masa sampainya namun harus pula kita meyakini penghujungan masa seseorang akan sampai jua detik ketikanya.



Hadapilah hari muka dengan penuh ketabahan...

No comments: