Sunday, December 17, 2017

Tersentak terkedu

15 DECEMBER 2017, 22:13

Pagi ini rekod terhasil lagi. Sebelum azan subuh aku sudah diatas jalan. Memandu lajulah ke tempat kerja sekitar 5:45am. Kereta hampir tiada diatas jalan pepagi jumaat ini. Selisihpun dengan sebiji kereta yang mungkin lewat dari biasanya membelok masuk ke surau kendalian Pas dipenghujung Taman Merak. Dari kerlingan mata, terlihatlah berlambak kereta dan motosikal berhampiran surau. Manakala di Raudhatu Jannah pun pastinya berkeadaan sedemikian cuma tidak terpandang dipenglihatan. Beruntunglah buat mereka yang berpeluang dan diberi kesempatan olehNya. Terdetik juga dihati akan ruginya diri tidak menjadi tetamu Allah dipagi Jumaat yang penuh keberkahan ini.

6:00am...kolompo kita.


Aku biarkan sahaja rasa kesal ini ketepi sambil menumpukan perhatian pemanduan kedestinasi ke tempat kerja. Seminggu sebelum pagi ini, aku telah diingatkan oleh LM akan keperluan untuk turut hadir ke training ACS di HQnya diBangsar South. Walaupun Jumaat adalah cuti gantian 1Malaysia(16/09), berkali diingatkan olehnya untuk turut serta. Hendak tidak hendak, mahu tidak mahu maka haruslah aku turut pergi bersamanya dengan GL. Berkali-kali dipostkan info ini dalam whatsapp group. Response ringkas aku sekadar, 'noted' untuk first post dan 'okay' untuk post keduanya. Sehari sebelumnya, Ita Admin memaklumkan akan masa departure dari store. Sekali lagi response ringkas aku, 'noted' aje.

Alhamdullilah, selamat tibanya aku ketempat kerja. Melepasi bar di parking booth, maka terpandanglah aku akan van BM sedang menunggu dihadapan staff entrance. Segeralah aku memarkir kereta dilokasi biasa andai bekerja awal pagi. Ingatkan aku yang paling lewat, rupa-rupanya GL dan LM lagi lewat dari kemunculan aku. Sebaik ucapkan salam pada driver BM, wakil LM dan GL BM sahaja yang berada didalam van itu. Lega rasanya bila sudah duduk didalam van ketika tepat-tepat 6:00am. Namun rasa bersalah melewatkan Subuh di Jumaat kali ini masih terus mencengkam. Firasat mengatakan memasuki lebuhrayaa nanti, aku akan minta singgah sebentar surau di R&R Ayer Keroh. Sehabis aku bermonologue, Si Sham bersuara memaklumkan akan singgah Subuh di Ayer Keroh nanti. Terjawap persoalan dan selesai permasalahan, selepas melaksanakan tanggungjawab hakiki ini.

Latihan kendalian ACS untuk semua staff Aeon yang ditetapkan mengikut stor berlangsung tanpa banyak masalah. Hand-out yang diedarkanpun telah aku bacai dan fahami sebaiknya seminggu sebelumnya setelah e-mail melampirkan pdf hand-out aku cetak sebaik habis membaca dikomputer. Sebaik tamat sessi Q&A, maka selesai sudah 'crash course' sebelum menyampaikan 11:00am. Semasa bergerak keluar dari pejabat ACS menuju ke lobby lift ditingkat 17, meluru sahaja Si Manisah mendapatkan aku hendak bercerita sesuatu. Dia ni pulak suka sangat bila berbual berdiri rapat-rapat sambil mata sesama bertentangan. Aku pula jenis suka tengok matanya yang redup ayu terpaksalah melayan dia berbual. Kali ini cara bercakapnya sedikit serius dan semacam berbisik. Dia memberitahu akan seorang staff yang dimaklumkan kepadanya ada membuat 'projek' barangan jualan. Pecah berita ini membuatkan aku tersentak dan tidak menyangka orang yang lemah lembut berperwatakan 'Nur Sajat' sanggup menipu kita semua. Bukti-bukti bergambar yang ditunjukkan oleh whistle blower kepadanya meyakinkan sementelahan pula orang yang memaklumkan hal ini bertugas sepejabat dengan pembeli barangan panas itu. Sesama kakitangan jabatan pendidikan ini yang mengenali arwah emaknya yang pernah mendapat tender kantin disitu mempunyai rasa tanggungjawab yang tinggi dalam membanteras jenayah kecil-kecilan yang berlaku didepan matanya. Syabas harus kita ucapkan. Tanpa banyak membuang masa lagi, aku nyatakan yang kita harus bertindak pantas. Bagaimana dan bila masanya harus kita bersepadu merancang dan bertindak. Menurutnya lagi, Pn. Manisah @ LM, yang sembilan tahun junior dari aku, ada meminta pihak security meneliti cctv akan pergerakkan beliau pada 14/12/2017 sekitar 8:20pm. Jadinya, sampai store nanti dia berpesan supaya jangan terus balik tapi bersama-sama ke bilik cctv melihat pergerakan tertuduh ini.

Betullah perancangan Allah swt mengatasi perancangan manusia yang senantiasa terdedah kepada ketentuan Allah swt jua. Siapa sangka dan tentu sekali dirinya sendiri tidak menduga akan setiap pergerakkan pada khamis itu terakam dari awal mengambil, bersama 'pelanggan upahan' didalam lift dan seterusnya memunggahkan hasil kebasan kedalam Alza putih di-parkir di roof-top jelas terlihatkan. Namun ianya masih tidak mencukupi untuk mendakwanya. Setelah diperbincangkan bersama dan juga mendapat nasihat investigating officer, bukti nyata diperlukan selain rakaman cctv sebelum tangkapan dibuat. Jika tiada bukti nyata, kes tertolak. Satu pasukan khas dirangka bagi menangkapnya 'red-handed' dalam masa terdekat ini setelah modus operandi-nya diketahui. Bersabar bermuslihat pasti akan berjaya menahannya. Bak kata orang, orang yang sudah biasa makan 'taik', lambat laun akan mengulanginya lagi. Berapa lama lagikah pelandok akan terlupakan perangkap.

Hampir sejam setengah menyampaikan 3:30pm, aku, Pn. Manisah, '0' Bravo serta anak buahnya meneliti setiap aksi tertuduh. Bukti jelas. LM eager benar hendak maklumkan ke SM dan HQ. Kalau ikut saluran biasa harus kerja lebih dengan buat siasatan bersoaljawab yang tentunya makan masa atau membiarkan tertuduh bertindak sekali lagi untuk serahan ke balai polis. Dua option yang aku cadangkan membuatkan dirinya berfikir seketika akan pro & cons-nya. Apapun dia akan majukan hal ini kepengetahuan LM serta HQ untuk tindakan seterusnya. Selesai bincang-bincang dia bingkas balik manakala aku bergerak menuju kantin untuk minum petang pula. Makan tengahhari tadi di Pedas Linggi sekitar 12:00 tengahhari dengan masak lemak gulai ikan semilangnya dan daging salainya. Baik punya pulun dengan LM Bm dan GL, yang aku membelanjai mereka sedangkan aku sekadar pekena ikan talapia goreng dengan lemak labu sahaja. Masakan Nogori tidak berapa aku gemari , lainlah kalau disajikan dengan asam pedas.

Sesampai dikantin aku memesan teh 'O' panas dan mengambil sekeping vadie dan 2 potong tauhu sumbat. Aku memilih untuk duduk dimeja ditepian tingkap sambil mulai on-kan phone. Habis semua post whatsapps dari semua group aku baca sambil mengunyah vadie yang banyak serap minyak sehinggakan berlengas jari jemari aku. Laju pula aku intai blog membaca coretan blogger yang terkini. Banyaklah blogger yang aku gemari tulisan pemakluman mereka yang telah aku tagkan. Makanya apa sahaja post terkini akan cuba aku baca komen dan buah fikiran mereka tentang sesuatu isu yang diketengahkan. Dari beberapa artikel yang tersedia untuk dibaca di 'Reading List', 'Pulangkan pingat Bukan Adat Melayu, Kata Menteri(Pewaris Melayu), 'Parti Politik Jangan Syok Sendiri, Ini Realiti Politik Masa Kini(Addin), 'Perghh!!! Tentera dipenjara, perkosa isteri rakan(Abu Lokman) dan 'Mc Donald's Ambil Tindakan Terhadap Penyebar Fitnah(Addin). Setelah aku scroll semua tajuk, aku memilih post dari Addin tentang kes tentera. Tajuknya sahaja sudah gamit perhatian. Terus doubleclick tajuk untuk membaca. Teh 'O' yang dihirup sambil mulai membaca artikel ini tetiba terasa pahit kekurangan gula walau sebelum itu cukup rasa manisnya. Begitu jugalah dengan tauhu sumbat yang dikunyah kemudiannya terasa tawar tak terasa pedas walau bergenang kuahnya menutupi tauhu. Macam tidak percaya bila membaca. Hukuman yang diputuskan lagilah tersasar walau ambil masa setahun setengah lamanya untuk disepakati.

Apapun, peristiwa yang berlaku pada Julai 2016 tidak pernah terbaca olehku sebelum ini membuatkan aku terkedu tidak percaya. Kalau ikutkan situasinya sekitar Julai 2016 adalah musim Raya Puasa. Bukankah 1 Shawal 1437H bersamaan hari Rabu 06/07/2016. Macammana dan bagaimana boleh terjadi hanyalah mereka berdua sahajalah yang lebih mengetahui. Bukanlah hendak pertikaikan akan hal yang telah berlaku ini tapi sejujurnya aku terpanggil untuk merenungi kesan dan akibat sesuatu larangan agama yang gagal dipatuhi. Adab bertamu serta larangan bukan mahram adakah tidak diketahui langsung. Begitu jugalah norma-norma pergaulan lelaki perempuan takkanlah langsung tidak tahu. Musykil dibenak aku. Tidak pernahkah terbaca atau terdengarkan akan hadis melarang pergaulan lelaki perempuan semasa disekolah dulunya ataupun melalui media massa. Banyak juga post yang diviralkan dimedia sosial ketika sambutan raya dengan niat mengingatkan akan batas pergaulan ketika beraya, boleh tidaknya bersalaman lelaki perempuan yang lebih santai maklumannya. Pun begitu, mustahil rasanya di era maklumat pantas beredar ada juga insan yang jauh tertinggal kebelakang. Tidak ketahuankah pergaulan bebas boleh membawa kesan negatif kepada diri, keluarga dan juga masyarakat keseluruhannya.

Baca artikel, perghh tentera-dipenjara-perkosa-isteri orang untuk menilainya sendiri.

Bila diteliti akan fakta kes, mangsa tidur bersama anak kecilnya dibilik. Tentulah dibilik tidurnya dan takkanlah diruang tamu. Tidak mungkin juga pintu biliknya dibiarkan tidak berkunci bilamana tetamu tidak diundang datang untuk menumpang tidur sepertimana yang dinyatakan. Berani sungguh tetamu menyelinap masuk kebilik tuan rumah. Maklumlah anggota tentera berslogankan, 'berani erti hidup, takut erti mati' tapi diaplikasikan pada situasi yang salah. Penceritaan si mangsa amat dramatik dan agak erotik andai dibayangkan. Tapi pengakhiran cerita macam janggal pula. Boleh pulak menalipon laki memaklumkan setelah 'hal' terjadi. Terdetik pula pertanyaan, kenapa tidak menalipon laki sebelum membenarkan kawan baik lakinya masuk bertamu. Gila ke apa, laki akan memberi keizinan sedangkan isteri yang masih muda dengan anak kecil mereka sahaja berdua dirumah. Apa ke halnya sikawan baik lakinya datang menumpang tidur. Takkanlah sampai tiada berduit untuk menyewa hotel budget kalaulah tidak mampu ke 5 star hotel. Tiada ke rakan lain diKuala Lumpur untuk menumpang bermalam. 'Macam tak logik jer', bak kata Si Shanie sebagai Hamidah(Bambino) dalam cerita 'Cinta Luar Biasa'. Bila membaca yang tersurat dan tersirat, firasat mengatakan macam ada sesuatu yang misteri.

Sekadar hiasan


Tapi yang lebih menjadi pertikaian adalah jatuhnya hukuman 13 tahun penjara serta enam sebatan yang dikenakan. Bicaraan kes pula di Mahkamah Sesyen dan bukannya di Mahkamah Syariah. Apakah hendak bercerai sahaja perlu ke mahkamah syariah. Kalut sungguh. Dikusutkan lagi dengan rayuan minta diringankan hukuman beralasan minta pihak mahkamah kenang budi kerna berjasa selama 18 tahun pada negara dalam pasukan tentera serta juga risaukan stigma masyarakat pada anak kecilnya berusia 8 tahun dengan pemenjaraannya. Masa buat tidak fikir buruk baiknya, bila didakwa pandai pula minta belas orang. Sebenarnya disebabkan nekadnya itu, bukan dia sahaja bermasalah malah banyak pihak turut terkena tempias. Mana simangsa hendak sorokkan muka. Trauma yang terpaksa dihadapinya mungkin seumur hidupnya. Suaminya pasti terkilan menahan emosi. Ibarat pinggan yang jatuh pecah berderai, mungkin boleh dicantumkan semula tapi pastinya tidak serupa lagi malah akan senantiasa dia mengingat-ingatinya tanpa ada kesudahannya. Anak pula yang lambat launnya akan ketahui juga peristiwa hitam sebegini tentu sekali akan menganggu proses pendewasaan dirinya serta ditakuti pula sianak akan membalas dendam adalah sesuatu yang dikuatiri berlaku.

Harap dijauhkan...

No comments: