Saturday, February 13, 2016

52 dan semakin mendekati...

Belanja gambar lah..
Hari ini, 02/02/2016, adalah hari ulangtahun kelahiranku. Kebiasaan yang dilakukan saban tahun, aku akan bercuti. Mengambil cuti tahun, kekadang cuti gantian dan ada ketikanya kebetulan pula jatuh pada cuti mingguan. Namun buat kali ini seolah-olah tidak bermakna pula. Cuti tidak dapat malah sejak pertengahan Januari lagi sehinggalah tibanya Tahun Monyet mengikut kepercayaan orang Tionghua, semua staf telah diingatkan untuk tidak mengambil sebarang cuti tambahan kecualilah cuti mingguan masing-masing. Aku seperti menjadi mangsa keadaan layaknya sedangkan sambutan tahun baru mereka hanyalah pada 08 & 09 Februari.

Buat hari istimewa aku ini, aku bergerak pulang 5 minit selepas waktu rasmi bertugas tamat. Kebiasaan yang aku lakukan hari-hari tetiba berubah. Selalunya aku akan pulang setengah jam atau kekadangnya lebih dari sejam lamanya. Begitu jugalah kelaziman bersembahyang asar sebelum 'swipe-out' juga tidak aku lakukan tapi bergegas pulang mendirikannya dibilik sahaja. Terasa janggal dan serba tidak kena pula. Hari istimewa ini sememangnya dan semestinya telah aku susun baik-baik akan perancangan yang ingin aku lakukan seharian. Namun sambutan buat kali ke 52 ini langsung tiada apa-apa yang ingin dibuat. Menoleh kembali akan acara yang dibuat ditahun-tahun sebelum ini pastilah banyak sesangat mengamit kenangan. Imbauan akan detik yang dilalui pada setiap kali tibanya tarikh keramat ini terasa seperti baru lagi dilalui. Apapun dalam sedar tidak sedar, kini aku mula menyeberangi dan berada dilapisan ke 52. Pantasnya masa berlalu dan bergerak. Kalaulah masa dapat diundurkan kembali, tentulah bukan setakat aku seorang sahaja malah setiap insan bernyawa akan membuat sehabis baik, segigih mungkin serta secepat yang boleh memenuhi setiap impian yang tidak kesampaian dimasa lalu.

Cabaran serta dugaan yang harus dihadapi buat tahun 2016 pastinya jauh benar berbezanya dari tahun sudah. Hakikat ini tiada siapapun yang mahu menyanggahi malah harus akuinya. Terasa benar yang diri ini beransur-ansur kehilangan'tanggungjawab' yang saban hari dilaksanakan dengan penuh rasa kebapaan. Menghantar anak kesekolah tidak lagi sekerap dahulu. Yang bersekolah menengah, kekadang kawannya singgah menjemput kesekolah dengan motosikalnya. Yang bersekolah rendah dan yang koret ini pula sejak 01/02, abang longnya yang turut memulai bekerja semalam diangkutnya ke sekolah dalam perjalanan ke tempat kerjanya yang sepatutnya telah melaporkan diri pada 25/01/2016. So, semalam dan hari ini selepas sembahyang subuh, recite beberapa mukasurat al-quran serta kemudiannya memahirkan pemahaman bahasa arab aku dibilik dengan membuat latih-tubi. Turun kebawah bersarapan dan mencoret cerita yang ditatap dan dibaca ini.

Perubahan tiada sesiapapun yang mampu menahan dari berlaku. Segalanya adalah ketentuan dariNya jua. Kita sekadar mengharungi kehidupan sebelum dijemput pulang yang entah bila tidak akan diketahui sesiapapun jua kita. Baik kaya orangnya apatah lagi yang miskin. Mulia pekertinya mahupun yang rosak akhlaknya. Namun ada tanda-tandanya bagi yang maklum dan tahu dan sedar asal kejadian mereka. Maka beruntunglah buat yang telah membuat persiapan kesana nanti. Bagi yang masih dan sedang mempersiapkan diri, harus pula lebih istiqamah agar yang dikendongnya tidak keciciran dan yang dikejarinya terlepas begitu sahaja. Dan malang sungguhlah buat mereka yang tidak mengerti dan buat tidak tahu sahaja disebabkan jahil atau sombong dengan kesenangan hidup didunia yang dia mungkin ataupun mungkin tidak tahu langsung yang dunia yang sememangnya fana ini akan ditinggalkan setelah ajalnya dijemput pulang.

No comments: