Tuesday, August 18, 2020

Pening memikirkan

17 AUGUST 2020, 22:36

Selesai maghrib tadi dan sementara menunggui isyak, aku lihatlah phone. Lepas habis WhatApps post aku bacai, fb pula aku intai intai. Lemah badan dibuatnya bila lepas isyak harus sekali lagi ke asrama menjemput pulang akan si Yaseer. Katanya sebelum maghrib, sesak nafasnya makin kuat pula dan dimaklumkan kepada aku lepas keluar dari bilik mandi oleh orang rumah sejurus lepas Yaseer menghubungi mamanya. Komen aku akan kenyataan ini, lepas isyak nanti abang pergi jemput dia.

Sebenarnya, kurang lebih 12:00 tengahhari dia ada menghubungi mamanya memaklumkan akan keadaan kesihatannya. Keadaan hampir sama seminggu yang lalu. Menjemputnya untuk ke klinik setelah mendapat izinan warden asrama. Perkara tidak pernah berlaku maka segeralah aku ke klinik al-ahzim di bukit baru. Sempoi sahaja doktor perempuan membuat pemeriksaan lalu memberikan 'sijil sakit' untuk dua hari beserta prescription ubat. Tentulah percayakan kepakaran doktor dan tidak perlulah aku pertikaikan bidang tugasnya. Maka terfikirlah aku bilamana panggilan dari Yaseer ini kepada mamanya mengenai hal yang sama berlaku lagi. Berpesanlah aku pada dia ketika menalipon itu, aku dan isteri didalam alza dipersimpangan duyung ke Lot 85 untuk nasi beriyani. Hubungi lagi sekali lepas sessi pembelajaran. Kalau makin teruk, boleh terus ke hospital. Namun sampai ke petang tiada menghubungi mamanya. Aku pula berandaian, tiada apa apa yang serius. Tetapi menghampiri ke maghrib baru hendak hubungi menyebabkan aku rasa lemah pula hendak keluar menemuinya di asrama. Apakan daya, sebagai ayah maka haruslah aku bertanggungjawab mengurusi hal ini.

Banyak video yang aku saksikan sementara masuknya waktu isyak sebelum ke asrama si Yaseer seolah memberi isyarat kepada aku. Mungkin disebabkan spontan aksi dan sepertinya tidak dibuat buat walaupun terasa sedemikian terakam menunjukkan 'ikhlas' huluran pertolongan kepada insan insan yang menjadi 'subjek'. Memang sukar hendak membuat telahan. Kalau dianggapkan begini tapi sebenarnya begitu yang dimaksudkan. Bila yakin pula yang dimaksudkan begitu tapi hakikatnya lain pula. Segalanya terpulanglah kepada tafsiran memasing. Pun begitu hakikat sebenarnya hanyalah Dia sahajalah Yang Maha Mengetahui. Pertamanya mengenai seorang penjaja sayuran kampong ditepi jalan. Seorang wanita cina yang tua sangat dalam lingkungan 70an mencangkung dibahu jalan menunggu nunggu pemandu kenderaan berhenti membeli jualannya. Lebih mengharapkan simpati pengguna jalanraya tapi dari sudut lain, menanti hadirnya seseorang pembawa 'rezeki' untuknya. Kisah kedua yang menyentap jugalah akan hati ini berkenaan selebriti Pak Nil terpanggil menolong membantu penunggang/pembonceng motosikal membawa anak kecil pulang dari klinik selepas rawatan mungkin. Terkial kial menolak motor keluar dari tempat parkir dan mungkin telahan 'flashforward' Pak Nil akan terdedah akan bahaya kepada anak kecik yang dikendung membuatkan dia 'digerakkan' untuk hulurkan pertolongan juga atas asbab dariNya. Pembaca boleh ke fb-nya untuk view video yang diuploadkan. Ketiganya pula adalah keprihatinan seorang guru keatas anak muridnya yang senantiasa beruniform comot. Bukan video tapi laporan berita. Hasil pemantauan yang dibuatnya telah menemukan punca anak murid yang dikategorikan baik dan berpotensi berkeadaan sepertimana yang dilihatnya sekian kalinya itu. Allah s.w.t. hantarkan seorang guru yang amat prihatin ini untuk membantu mana yang perlu dan sepatutnya. 


                                                     Kisah 1 - Cina tua jual sayur kampong


                                      Berita lengkap...kena rujuk mStar @ 16/03/2020


Bila difikirkan kembali dan secara rasional, tidak dapat tidak pastinyalah akan menyoalkan sesuatu demi mendapatkan kepastian. Tiadakah sanak saudara yang sudi membantu. Kemana perginya masyarakat dilingkungan sehingga sibuk mengurusi diri memasing sahaja. Apakah yang mahu dikhabarkan kepada semua terutama sekalilah mereka yang menonton video yang diviralkan ini oleh insan 'pilihan' yang dilorongkan hati untuk membantu insan yang ditimpa kesulitan. Aku dalam bab bab sebegini mudah pula terasanya. Kira borong, tentunya ditujukan pada diri. Ujian musibah mungkin tidak sanggup untuk aku gagahi lagi, inikan pula ujian 'kelebihan' yang diberi yang seperti takut takut untuk membantu insan lain. Mungkin terlepas pandang atau sengaja tidak mencari. Bukanlah hendak menjadi jagoan menghindar membanteras segala kepincangan dalam masyarakat tapi sekadar menginsafi diri akan ada ramai lagi insan yang kurang bernasib baik mengharapkan bantuan meneruskan hidup. Bukankah kita hidup bermasyarakat dan perlulah kita saling tolong menolong mana yang patut dan termampu.

Sebelum keluar rumahpun, aku maklumkan pada orang rumah untuk ke Alai terlebih dahulu bertujuan mengajak kakak tunggal aku untuk makan tengahhari di Lot 85, Durian Daun. Malangnya, dia tiada dirumah. Berita yang diterima selepas menghubungi, yang dia dengan Atiqah ada di MITC, Ayer Keroh berurusan dengan pejabat kerajaan. Makanya hajat untuk mengajak makan tengahhari tidak tercapai. Aku tidak menjangkakan yang dia tiada dirumah. Selalu dan biasanya saban pagi pasti kakak aku ini ada dirumah. Ketentuan dariNya tidak siapapun boleh menduganya dengan tepat.

Apa yang aku alami dan tontoni buat hari ini amat menginsafkan. Moga diri ini dijauhkan dari petaka musibah dan dilimpahi dengan barakahNya. Ameen.






No comments: