Tuesday, August 25, 2020

BMF dipersenda senda

Entahlah mengapa hari ini aku agak rimas setelah melihat satu post di-facebook tentang hal meremehkan usaha merancakkan kesedaran mengenai barangan muslim. Seketika sebelum aku menjenguk tu, aku berada di Econsave Batu Berendam mendapatkan bekalan pembuatan 'frozen' karipap. Barangan yang dibeli itupun dalam kuantiti yang banyak dan sedapat mungkin yang didatangkan dari pengusaha melayu. Kalau tiada dan bukan dalam radar terpaksa jualah menggunakan sebelum mendapatkan 'replacement' dari pengeluar muslim tempatan dalam jangkamasa terdekat. Kesedaran yang ditimbulkan sebelum munculnya Covid-19 pada penghujung Disember 2019 malah telah digerakkan lebih awal lagi dari kalangan sebangsa yang menyedari peri pentingnya pertingkatkan taraf ekonomi orang melayu, telah mengembleng tenaga dan usaha mengujudkan gelombang kesedaran kepada seluruh umat melayu. Mungkin barangkalinya kepantasan merebaknya virus corona dan dinamaikan pula kepada virus 'Covid-19' telah menyerlahkan kempen BMF. Ternyata sambutan dari orang melayu yang prihatin akan nasib bangsanya telah menyambut dengan agak baik dan bekerjasama menyebarluaskan seruan ini dengan pelbagai saluran social media or Socmed. Usaha bersama dengan niat memajukan taraf perekonomian bangsa akan lebih dipercepatkan dalam rangka merapatkan jurang ekonomi dengan golongan 'pendatang' yang kian menunjukkan belang kurang ajar mereka. Apapun, yang pastinya petaka yang dizahirkan ini telah mencakupi segala aktiviti. Hampir seluruhan kegiatan harian terhenti dek penangan Covid-19. Kesan yang dihadirkan membuatkan kalangan kita tidak menjangkakan akan 'package' permasalahan yang harus dirungkaikan bersama. 

Aku telah memantau keadaan dan lokasi produk muslim yang masuk ke pasaraya besar dan kecil dilingkungan bertahun lamanya malah sebelum adanya BMF lagi. Selain Aeon @ tempat cari makan, aku ada juga membuat tinjauan di Carrefour(sudah tiada lagi), Tesco dan Econsave secara berkala iaitu dari sebulan ke sebulan dan juga bilamana berkesempatan datang ketempat perniagaan 'mereka' ini. Amat ketara dan seperti tiada apa-apa perubahan walau telah kerap dikompang dilaungkan akan kesedaran mendapatkan produk produk halal. Malah Mydin yang dikatakan pasaraya bumiputera juga punyai corak peragaan yang sama. Majority keluaran bumiputera dipamerkan di-shelve ke empat dari atas dan paling ke bawah sekali. Tidak kiralah produk apa pun, asalkan produk muslim, duduknya selalu sahaja bukan di 'golden eye' tapi lebih kerap dilokasi paling bawah yang dalam bahasa marketing-nya - blind spot area. 

Halagel yang dicari... tetap tidak berubah

Kompilasi terkini
                         Kompilasi terkini...

Untuk rujuk balik akan apa yang diuploadkan oleh sedara Zhar Hassan ni, selepas makan tengahhari hampir ke pukul tiga, aku membuat carian di-face book menggunakan desktop. So post sepertimana yang tertera dibawah ini yang meresah lagi merimaskan telah aku ulang membacanya. Juga komen yang rata-ratanya bukanlah bernada kecaman tapi memberi pencerahan amat mengharukan hati. Ertikata lainnya, ada kesedaran dari kalangan yang respond untuk sama sama berkongsi idea menurut perspektif memasing dalam merungkaikan statement yang di-post-kan ini. Secara peribadi, kata kata yang bagai pelemah semangat ini andai tidak cermat memahaminya akan mendatangkan kesan kurang elok pula pada golongan sasaran. Gagal menghadamkan maksud bagi yang berfikiran lateral sifatnya akan kelain kesudahannya dan perlulah yang 'maklum' perbetul perjelaskan.

Zhar Hassan Semalam jam 7:30 PTG · 
Dah menjadi resam produk Muslim lebih mahal daripada produk non Muslim. Sedangkan M40 majoriti Muslim. Bagaimana menjadikan Produk Muslim lebih bersaing. Walaupun beza 10sen @ 20sen pun pelanggan Muslim tetap beli produk lebih murah buatan non Muslim.

Kita semua harus bergerak seiringan dalam ruang masing masing. Bulat air kerana pembentongnya dan begitu jugalah dengan manusia, yakni dengan pemuafakatan. Berjihad janganlah disempitkan kepada suata aspek sahaja. Ianya merangkumi segala bentuk kehidupan didalam menegakkan Islam kembali ke landasan yang sepatutnya. Sesuai dan bertepatanlah dengan 'sambutan' Maal Hijrah 1442H pada 17/08/2020 bersamaan hari Isnin dan berjarak sekitar 2 minggu sahaja menjelangnya 'kemerdekaan' kali ke-63 yang juga jatuhnya pada hari Isnin, maka amat dihajati agar semangat Maal Hijrah dan Kemerdekaan menjadi pemangkin untuk kita semua 'cut loose' dari belenggu yang membeliti umat melayu sejak dahulu lagi. Ketepikanlah segala rasa syak wasangka terhadap sesama, bimbinglah mereka yang kurang berkeupayaan agar setanding setaraf dengan kaum pendatang tanpa mengharapkan apa apa balasan dan sokonglah sesama agar kita mampu sehingga meniti kejayaan pertingkatkan martabat bangsa kita. 

Kebetulan sementara stop for a while dari menulis, aku mengintai 'Sarjan Hassan' yang tengah running dikaca tv menerusi Astro 105. Seketika menghirup 'black coffee' yang aku suruhi orang rumah menyediakannya, babak bilamana Ramlee bangkit selepas kerjakan cukup cukup akan Si-Buang dan dengan tegas mengingatkan orang orang kampongnya amat sesuai untuk aku kepilkan di coretan ini. 

                                                       Buang yang negative.

Insya-Allah, kita mampu merubahnya.

No comments: