Tuesday, July 14, 2020

Pentingnya menjadi kuat

 13/07/2020 11:48 


Adalah menjadi sesuatu yang didambakan buat semua orang untuk memiliki dan mempunyai kelebihan dari orang lain. Bukanlah bermaksud iri atau terkesan bilamana orang lain lebih dari kita tapi hakikat yang kini makin mengugat keharmonian kehidupan bermasyarakat memaksa peribumi untuk tidak kekal leka. Timbulnya ketidakselesaan kepada peribumi dengan tingkahlaku golongan 'pendatang' yang pada awalnya lebih dipandang kasihan belas telah mula dan makin menunjukkan 'belang' yang mungkin pada ketikanya nanti pasti membuatkan tuan rumah terpinggir dibuminya sendiri.


Aku bukanlah pesimis terhadap masa depan tapi aku berhak dan tiada kesalahan rasa memikirkan yang buruk untuk terjadi. Malah tiada yang mustahil untuk berlaku. Segala dan sesuatu tentulah telah ditetapkan. Cumanya bilakah masanya untuk ianya terjadi. Banyak ingatan telah dibisikkan berkias dan adakalanya juga dilaungkan sejak aku belum lahir lagi oleh pemikir pemikir Melayu kepada pemimpin khasnya dan bangsa peribumi serumpun amnya. Mungkin juga diketika itu, golongan cerdik pandai yang sekelumit cuma apatah lagi golongan marhaen yang teramai jumlahnya tidak seiringan bergabung berpadu tenaga untuk memartabatkan maruah diri dan pertiwi. 


Tidaklah diketahui apa sebenarnya yang melengahkan untuk kita bingkas bangun ketika termulanya kebanjiran golongan pendatang. Pastinya ada faktor faktor yang lebih kepada pengkhianatan yang bersifat 'terpaksa rela' oleh 'tekanan' langsung dan tidak langsung terhadap mereka yang diamanahkan menjaga kedaulatan negara. Mengesali apatah lagi meratapi akan keadaan yang 'parah' adalah tindakan yang terakhir yang mungkin pasti akan kita lakukan. Namun sebagai anak jati anak watan, mengalah tidak melawan adalah kepantangan buat diri yang berjiwa merdeka. Sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh kalangan pahlawan terdahulu akan tahap keperwiraan yang tiada tandingannya maka begitulah juga buat pewaris bangsa agar menggandakan usaha dalam pelbagai cabang kehidupan untuk menyekat melawan arus 'ganas' yang tidak pernah terfikirkan oleh orang terdahulu dari kita. 

Bukan dengan senjata sahaja tapi turut dengan akal budi


Harus istiqamah berusaha gigih. Harus berani menghadapi dugaan cabaran dan tipu helah musuh. Besepakatanlah sesama kita demi mencapai tujuan.   


No comments: