Monday, April 23, 2018

Sebut dilidah, lekat dihati

23 MARCH 2018, 14:29

Jumaat sudah bertemu jumaat balik. Tapi peluang hendak memperkatakan hal yang telah dihighlightkan pada Jumaat lepas masih tertangguhkan tak kesampaian lagi. Banyak pula hal yang yang melintang menyilang serta perlu diberi tindakan segera. Tertunggak sampai hampir terlupa pula. Namun Jumaat ini bercuti berehat, selepas berkursus selama 2 hari bermula Rabu dan semalam, dapatlah juga ruang untuk menulis memperkatakannya.

Selesai makan tengahhari lepas bersembahyang jumaat, as usual-lah 'asam pedas, kali ini, kepala ikan parang' - my favourite - entah ke laju sahaja aku mencapai hp slater 7 dengan bluetooth mini keyboard menyandau disofa untuk memulakan.

Memang menjadi kebiasaan pula selagi tidak buat selagi itulah diri akan terasa macam kekurangan. Serba tidak kena dibuatnya. Hari ini dan ketika ini akan aku perjelaskan once and for all. Tidak mahu dan tidak sanggup lagi untuk bertangguh lebih lama lagi. Topik yang agak macam biasa sahaja dikhutbahkan pada minggu lalu dan bersemangat sahaja hendak menulis ketika itu tapi lepas pekena asam pedas ikan parang dengan pencuci mulut 'honey dew' yang singgah membelinya dipersimpangan Tehel Khamis petang, mata pula hendak menguyu. Maka terpaksa bertangguh lagi. Pastinya selagi tidak mencoretnya macam tidak selesa dibuatnya.

Orang lain tidaklah aku ketahuinya dengan tepat samada mereka tahu sebenar benar tahu atau sekadar pandai menyebutnya sahaja dibibir. Akupun masa dizaman budak-budak dahulu menghadiri kelas agama lebih kepada menulis menghafal dan menyebut setepat mungkin dari segi bunyinya. Kira diterima, asal hampir sama bunyinya dengan sebutan arabnya maka cikgu yang mengajar akan menegur jika jauh sangat larinya. Diperingkat ini soal faham apa yang disebut tidaklah dititikberatkan sangat. Secara umumnya, mungkin pihak yang mengajar merasakan lancar sebutan sudah memadai. Apatah lagi tiadanya ujian pemahaman keatas apa yang diajar dituturkannya. Kelas mengaji masa itu diselitkan juga dalam seminggu ada slot belajar fekah/tauhid. Haji Deraman Kling yang merupakan guru mengaji aku serta merangkap guru agama bertindak sebaik mungkin masa itu cuba memahamkan anak muridnya. Mungkin teknik pengajaran dan pembelajaran agak terkebelakang tapi itulah hakikat yang aku hadapi ketika itu.

Diketika ini pula mungkin atau pastinya terasa janggal bila mendengar akan cakapan tidak memahami biji butir yang disebutkan dikala usia sudahpun melepasi 50an. Itupun kalau insan yang boleh diconsider-kan 'malang', tidak mampu memahami mengingati akan apa yang diajarkan. Sesuatu yang tertakdirkan mana mungkin kita mengetahui akan segalanya. Apapun andai mengikuti dan niat yang betul ingin belajar serta mengamali pastinya kita boleh membetulkan yang biasa dan seterusnya membiasakan yang betul. Namun hakikatnya tiada seorangpun punyai kemampuan yang setara. Ada orang yang sedikit ilmunyapun tapi penghayatan dan perlaksanaan lebih mantap berbanding dengan mereka yang kononnya berilmu pengetahuan luas.

Sejauhmana dan setakat mana kemampuan seseorang untuk memahamkan dan mengekalkan pemahaman sangat bergantung kepada tahap pemikiran yang dimiliki setiap individu. Sesiapapun tidak mampu menilai keupayaan orang lain setepatnya melainkan hanya Dialah yang memberi hidayah memahamkan apa yang dikehendakiNya kepada insan pilihan. Namun kita perlu mencari dan mesti berguru dengan para ilmuan dalam memastikan kita berada dilandasan yang benar lagi lurus.

Terdahulu ada entri aku mengenai apa yang kita lafazkan ketika sembahyang. Semua kita maklum, untuk mendirikan solat, hanya lafaz dalam bahasa Arab sahaja ditetapkan. Bahasa Melayu, Inggeris dan apa sahaja bahasa yang dituturkan dan difahami oleh kita tidak diterimapakai dalam sembahyang. Elok pekertinya atau buruk perangai lakunya, tetap diharuskan mengungkapnya dalam bahasa Arab. Begitupun juga, miskin ke dia, kaya ke dia, berpengaruh apatah lagi yang dikategorikan golongan marhaein tetap tidak terkecuali dari melafazkan didalam bahasa Arab.


                              Huraian yang membuka 'hati' sebelum menyebutnya

So significantnya pada kehidupan umat sejagat amatlah besar. Semua kita di'arah'kan menggunakan satu bahasa sahaja berkomunikasi denganNya dalam medium solat. Bagi yang mahu memikirkannya, tentunya punyai tuju arah yang jelas. Kita tidak perlulah persoalkan kenapa tidaknya bahasa lain digunapakai. Apa yang pasti, kita seharusnya mempelajari memahami dan mengangkat bahasa Arab ketahap yang tinggi. Andai tidak - mana mungkin datangnya kekhusyukan dalam beramal ibadat. Menyebut sekadar menyebut sekali lalu setelah menghafali tanpa memahami apa yang disebut. Itulah sebabnya, 'Sebut dilidah ingat/lekat dihati' yang dikhutbahkan membawa pengertian selari setujuan.

Didalam khutbah yang disampaikan minggu ini diperjelaskan kaedah mengingatiNya sepertimana yang diunjurkan oleh 'panel' khutbah mengikut urutan keutamaan yang diajari Rasullullah SAW. Seawal khutbah lagi telah diperingatkan dan diperjelaskan untuk kita bertakwa kepada Allah SWT. Dihuraikan 'term' ini yang bermaksud melaksanakan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya, moga-moga dirahmati dunia dan akhirat. Bagi mencapai ketenangan berpandukan syarak, kita dikehendaki diharusi untuk sentiasa mengingati Allah pada setiap masa agar senantiasa mendapat ketenangan jiwa yang hakiki. Zikrullah adalah istilah yang dimaksudkan.

Keutamaan yang paling utama adalah solat(صلاة). Keduanya pula, membaca al-quran. Ketiga bertahlil(تهليل) Keempat bertahmid(تحميد). Kelima bertasbih(تسبيه). Keenam bertakbir(تكبير). Ketujuh berdoa. Seterusnya melaksanakan segala amalan-amalan mulia yang menbawa kearah kebaikan. Dapat difahamkan dari khutbah yang aku turut hadir mendengar walau telah dibaca awal sebelum datang berjumaat, segala ibadah dan amalan yang dilaksanakan, basically, untuk membersihkan serta menyucikan jiwa. Seiringan dan disepanjang kehidupan pasti akan ada peningkatan dalam usaha mendekatkan diri kepada pencipta kita sehinggakan mendapat 'privilege' dibukakan hijab rohani.

Tapi perasankah kita, bagaimana orang yang lazimnya tiada tinggal sembahyang pada pengetahuan zahir dan pemerhatian kita yang mana kerap terlihatkan dan hampir setiap masa berjemaah di masjid tapi masih berlaku 'songsang' diluar sembahyang. Andaian mudah kita, mungkin ujian keatas dirinya. Persepsi keatas orang lain hanya benar kepada dirinya sendiri tapi orang lain atau orang yang dikecam itu boleh sahaja bercanggahan dengannya.

Namun apa yang ingin aku perkatakan adalah pada asasnya kita seharusnya maklum dengan apa yang dilafazkan ketika 'berbicara' dengan Allah SWT didalam sembahyang yang didirikan. Bukankah sebaik melafazkan niat sembahyang fardhu dan dituruti mengangkat takbirratu-al-ihram, kita akan membaca doa 'iftitah'. Such powerful pengakuan, difahami seadanya dan sepatutnya atau hanya sekadar penyebutan yang tidak melekat dihati pasti akan berkait-kait.

Kalau yang inipun menghadapi kesukaran, baru dipermulaan, bagaimana rupanya setelah selesai sembahyang. Agak-agak diterimakah amalan sembahyang kita. Bolehkah kita senang-senang sahaja mengandaikan yang amalan kita yakni sembahyang yang didirikan akan diterima olehNya. Setiap kita pasti tahu setakatmana tahap kualiti sembahyang yang dilaksanakan. Selalunya, kita cepat, dari sudut pandangan kita akan merasa pelik hairan akan seseorang yang diyakini baik pekerti dan kaki masjid tapi amalan diluar sembahyang ketara bercanggah.

Makanya, setiap orang hendaklah berusaha melatihkan diri dan harus membiasakan diri memahami akan setiap bacaan didalam solat yang dibaca dengan bahasa Arab. Harus diyakini yang solat adalah penghubung antara hamba dengan Tuhannya dan solat itu sendiri adalah kaedah 'khas' untuk mengingati Allah SWT. Keraplah juga diingatkan bahawa menurut hadis Rasulullah, amalan yang pertama sekali dihitung pada hari kiamat ialah amalan solat.

Persoalannya, betapa perlunya 'menghadirkan hati' untuk khusyuk semasa solat, apakah mampu buat kita menzahirkan 'sebut dilidah, lekat dihati' andai solat yang kita dirikan masih gagal untuk memahaminya dan apatah lagi untuk menghayatinya setiap apa yang dilafazkan.

والله اغلم بالصواب

No comments: