Wednesday, April 25, 2018

Kalau roboh Kota Melaka...

07 APRIL 2018, 10:22

Semalam, PM kita yang menjadi sebutan ramai, telah membuat kenyataan rasmi akan pembubaran parlimen ke-13 diketika umat islam melayu bersiap ke masjid untuk berjumaat. Dimaklumkanlah bahawa pembubaran akan berkuatkuasa pada 07/04/2018 iaitu hari inilah. Biji butirnya bolehlah merujuk kepada banyak sumber, media cetak ke, media elektronik ke ataupun hendak lebih pantas lagi media sosial yang berinteraktif sifatnya.

Tetiba tagline, 'ini kalilah' versus 'lain kalilah', berligar di whatApps grup yang aku turut ada. Namun kali ini dirasakan pihak yang menang 5 tahun dahulu akan allergic untuk mengungkapkan 'lain kalilah' semberono. Manakala yang berharap 'ini kalilah' tentunya akan lebih bersemangat berkeyakinan dengan menggandakan usaha untuk bekerja keras demi memastikan mampu mencapai impian yang telah tertunda 5 tahun juga. Banyak faktor mengikut pertimbangan masing-masing akan melonjakkan keyakinan untuk bersaing pada pilihanraya kali ke-14 ini. Pastinyalah banyak rekod akan tercipta.

                                           Desperado...Permatang Pauh makin jauh melayang

Inilah peluang terbaik buat mereka yang bercita-cita mahu menjadi pemimpin bergelar Yang Berhormat. Kesempatan yang datang dalam tempoh masa 5 tahun tidak seharusnya dilepaskan begitu sahaja. Andai bertangguh dan teragak-agak, alamat tertutuplah peluang buat seumur hidup. Tatkala parti-parti politik bertelagah berpecah dengan pendokong setia parti berbelah bagi dalam memberi undi berharga mereka, adalah kesempatan terbaik meloloskan diri untuk dipilih sebagai pemimpin. Tiada yang mudah. Tapi andai berjaya merangka strategi, calon bebaspun tidak terkecuali akan bergelar YB for the next 5 years at least. Pengundi punyai hak untuk memilih. Samada dia ingin memilih orang yang telah bergelar YB sepenggal atau telah berpenggal-penggal atau mahu mengubah selera ke calon baru dari parti lain atau lebih 'daring' lagi memberi peluang kepada calon bebas, tiada menjadi kesalahanpun.

Dari sisi lainnya, setidak-tidaknya kita berjaya juga meletakkan muka baru untuk memimpin DUN mahupun Parlimen. Tambahan pula biar sepenggal, dia tetap layak mendapat imbuhan dan berpencen sebaik sahaja tamat tempoh perkhidmatan terhadap negara Malaysia. Betul salah kelakuannya, baik mahupun serong niatnya menjadi pemimpin terpulanglah buat dirinya sendiri menentukan. Namun kepada mereka yang berprinsip dan mantap pendirian agamanya seharusnya mampu memimpin masyarakatnya kearah kesejahteraan. Pandangan orang lain mengenai perkara ini pastilah berbeza. Tapi aku melihat akan 'budi' yang kita beri yang tidak seberapa ini kepada calon baru agar kehidupan mereka sekeluarga terjamin. Perspektif selepas sepenggal menjawat YB yang tentunya tidak akan dipandang orang lagi setelah ketiadaan kuasa sewajarnya ditampong oleh perolehan pencen yang berkadaran. Aku lebih suka kalau ramai lagi yang berhajat turut bertanding. Meriah suasana.

Diketika ini, aku terkenangkan contoh yang terjadi pada pengundian 2008 bila mana ramai kalangan orang yang tiada apa-apa keistemewaan telah mendapat 'bulan jatuh keriba' gamaknya bergelar YB. Posmen di Behrang dan jurufoto bebas di Kelana Jaya, antara percaya dengan tidak, berkedudukan YB. Kini, pastinya mereka, disetiap hujung bulan akan tersenyum puas dan bergaya berjalan penuh bangga ke bank ataupun ke mana-mana ATM machine mengeluarkan wang pencen YB masing-masing selagi hayat masih ada. Tentunya kehidupan mereka terjamin walau 'bahagia' bergantung kepada tafsiran mereka sendiri menentukan. Sekali lagi ditegaskan disini bahawa inilah ketikanya buat mereka yang teringin benar menjadi pemimpin agar merebut peluang keemasan bersaing agar para pengundi punyai banyak pilihan untuk memilih yang terbaik.

Apa khabar agaknya saudara Jamaluddin Mohd Radzi, ex-YB bagi N59 Behrang dan budak lagi, Gwo-Burne Loh(dob : 26 Feb 1974),ex-YB for P104 Kelana Jaya. Seronok betul mereka yang kena 'jack-pot'. Seumur hidup mereka akan menikmati saban bulan ribuan ringgit buat belanja kehidupan mereka sekeluarga. Beruntung sungguh kau orang berdua. Moga mereka berdua sihat senantiasa dan terus mampu membantu sekadar perlu atau sesungguh terhadap pengundi dikawasan mereka khususnya serta menyumbang sesuatu kepada kesejahteraan rakyat Malaysia amnya.

Dalam aku menyingkap 'success story' golongan rakyat biasa bergelar YB via internet demi mendapatkan info, aku juga mengeleng-gelengkan kepala akan ketidakmampuan insan berkeinginan bergelar YB yang diidam-idamkan sangat tapi tidak tercapai. Rasanya, media ketika itu banyak 'viral-kan' dua individu yang kepingin benar tapi kecundangan. Bukan sekali dicubanya tapi untuk kedua kalinyapun lebih jauh tersasar. Kat mana agaknya ex-Imam Negara, Datuk Firdaus Ismail(dob: 11 Sept 1965) berkelana kini. Begitu jugalah dengan Makcik Maimun Yusof, yang laporan berita pada 01 May 2013 telahpun berusia 94. Moga dia sihat selalu dipanjangkan usia(mungkin kini 99 yo) untuk turut hadir mengundi sahaja kali ini.

Aku tertanya-tanya, kenapa beria bebenar hendak menjadi politician. Modal tidak besar mana, tapi andai berjaya - pulangannya tidak terjangkau dek pemikiran layman atau orang kaki lima. Apa tidaknya, hampir setiap negeri lepas PRU akan ada semakan elaun ADUN dan MP. Selalunya lepas semakan beberapa bulan kemudian akan di-istiharkan kenaikan elaun. Anihnya, tiada bantahan dari mereka yang bergelar YB yang bersidang membahas samada dipihak memerintah atau membangkang. Selain gaji, serba serbi elaun akan turut naik. Elaun keraianlah, gaji pemandu, elaun perjalanan, malah bil teleponpun turut dapat. Barulah aku tahu, hadir sidang Dewanpun dapat. Kalau sehari hadir dapat RM200(jumlah sekarang) maka bayangkanlah kalau dianya 'puntual' setiap hari tapi tidak menyumbang sesuatu, tentulah banyak dapat dikautnya.

Rujuk elaun-adun-melaka-naik dan kenaikan-gaji-elaun-ahli-parlimen sebagai booster.

Luck masing-masing amat bergantungan kepada banyak faktor. Simpati mungkin, kebolehan dan kepetahan bercakap juga ada kemungkinan untuk pengundi memilihnya. Populariti pula sebagai added faktor. Banyak tokoh yang popular telah dicuba ditolak untuk bertanding dan mereka yang dimaksudkan ini macam terkena sihir sahaja mengikut kata memberanikan diri untuk bertanding. Mana gahnya Soh Chin Aun aka Towkay, bila tersungkur di Parlimen Kota Melaka. Terduduk terkedu dengan penangan anak Lim Kit Siang yang kini sudah dua penggal menjadi KM Pulau Pinang.

PRU ke-7, 1986... Alahai towkay jadi taugeh.


Faktor agama sememangnya diangkat menjadi keutamaan dalam 'checklist' pemilihan pengundi. Namun ada pertimbangan lain yang turut sama diambilkira sebelum memangkah. Ada memilih sebab kesian, ada juga memilih pasal kenal personaliti yang pernah, misalnya, membantu menolongnya dahulu. Kekadang hal yang remeh sahaja sudah cukup untuk seseorang 'terpikat' memilih calon yang bertanding. Meaning that tiada satu punca utama yang menentukan untuk orang biasa-biasa memilih calon kegemaran masing-masing. Terserahlah.

Apapun yang terkesan sesangat, mengikut pertimbangan akulah, adalah Datuk Firdaus Ismail. Nampak macam dipermainkan. Berbeza pula dengan Makcik Maimun. Walaupun kedua-dua mereka berhajat besar bertanding peringkat parlimen dan kalah dua kali berturut-turut, tapi kesan pada makcik Mun tidaklah seteruk bekas Imam Negara. Masa zaman sekolah dahulu, berlawak sesama, 'sudah jatuh ditimpa tangga', yang yang kreatif pula menyambong, 'tersembam tercium tahi ayam'. Namun paling relevan rasanya adalah 'yang dikejar tidak dapat, yang dikendong pula yang berciciran'.

Hakikatnya, impian andai termakbul bersyukurlah. Andai sebaliknya bermuhasabahlah diri muga akan ada kedapatan sinar harapan dihujung 'kegelapan'.

No comments: