Thursday, March 1, 2018

Impian cuba dilelong

24 FEBRUARY 2018, 18:19

Suasana politik mulai memasuki fasa akhir. Pemain-pemain politik yang teringin bertanding, yang buat pertama kalinya mahupun yang tidak jemu-jemu bermain samada yang selalu sahaja menang atau langsung tidak pernah menang - semuanya mahu mencuba nasib pada tahun 'Anjing' mengikut kepercayaan orang-orang Tionghua. Seronok disanjung dan megah dihormati memanglah menjadi lumrah manusia yang normal serta waras fikirnya. Malangnya, buat mereka yang gah dengan keadaan diri sekarang ini, amat mudah melupai sesuatu malah mungkin segala galanya sebelum diri dilantik menjadi wakil rakyat. Sceptical pula dipihak pengundi yang makin menebal takut di-anjing-kan demi mencapai hasrat terpendam ber-agenda golongan yang merasakan dirinya berkuasa menentukan 'fate' rakyat terbanyak. Macam bagus sahaja.

Perlakuan yang ditunjukkan sebelum, semasa dan selepas tempoh menjadi pemimpin adalah cerminan kehidupan mereka yang kita semua tidak akan ketahui andai tidak dimaklumkan. Bukanlah kita mahu mengaibkan mereka yang benar-benar longing to become a politician tapi dimasa kini segala yang tersimpan tersimpul rapi dalam sekejapan masa boleh tersingkap dan tersebarluas within seconds sahaja. Betul salahnya adalah atas pertimbangan masing-masing.

Tidak pernah terfikirkah mereka yang disandarkan segala harapan untuk memimpin yang bukannya lamapun sepenggal cuma setakat 5 tahun sahaja akan segala cakapan dan tindak tanduk apatah lagi yang menguris perasaan akan senantiasa diingati dan dilihati kesan akibatnya. Malah akan lebih kejap diingati oleh mereka yang terkesan dan amat berharap yang impian dan harapan yang disandarkan sekurang-kurangnya tempiaspun tidak mengapalah diterimanya.

Menjual harapan adalah expertise golongan ini. Keyakinan yang cukup tinggi tanpa sebarang keraguan tentang apa yang diutarakan membuatkan diri ini termanggu memikirkan. Cakapan yang tiada berlapik dan ikut suka sahaja adalah ciri-ciri jelas yang boleh kita semua perhatikan. Berjanji 'bukan main' lagi, Segala bagailah yang munasabah bercampur dengan yang tidak masuk akal didendang serta dodoikan ketelinga pengundi yang mahu dilekakan serta disihirkan untuk dipimpin sepenggal lamanya. Apakah menjadi pemimpin sekadar satu kerjaya 'main-main' atau satu tanggungjawab yang akan dipersoalkan kemudian harinya nanti. Rasanya semua kita mengerti akan peranan setiap dari kita sebagai khalifah dimukabumi ini. Kalau peranan pemimpinpun masih samar untuk dimengertikan masakan mampu untuk memimpin masyarakat setempat dengan penuh bertanggungjawab.

Proses memilih pemimpin yang diamalkan oleh kita sekarang ini yang kononnya demokrasi berasaskan kepada suara teramai. Lebih ramai yang menyokong dan mengundi maka sahlah dialah insan yang berhak untuk memimpin. Nampak macam bagus sahaja. Adil dan terasa tiada element memaksa tapi lebih kepada kerelaan hati memilih. Terlihatkan tentulah tidak sama dengan 'realiti' yang terlindungkan. Tidak pernah terdetikkah untuk kita berfikir bertanyakan akan mengapa dan kenapa teringin sangat hendak menjadi pemimpin kepada mereka yang beria-ia minta dicalonkan. Tentulah ada daya tarikan kepada segelintir orang yang tergolongkan ini yang membuatkan mereka terpinar serta bersungguh cuba mendakapnya.

Pun begitu tidak mustahil juga, munculnya insan menawarkan diri untuk memimpin menjadi 'litmus test' akan sejauhmanakah masyarakat setempat mengerti mengetahui asas serta adab menjadi ketua. Ujian dari Allah swt tidak terjangkakan dan datangnya pula dalam pelbagai bentuk untuk kita semua hadapi. Akan terserlahlah nanti kesepakatan masyarakat serta perpaduan yang kental dipertahankan dengan sebulat suara melantik insan terpilih sebagai pemimpin mereka. Andai sesama bertelagah mempertikai serta tiada kesepakatan dalam memilih hanyalah menyerlahkan kecamuknya masyarakat dengan cuba pertahankan sikap ego masing-masing. Mana mungkin rahmah Allah akan sampai kepada mereka yang saling bermusuhan apatah lagi yang kufur dengan perintahNya.

Bertindak keseorangan tentulah tidak akan mendatangkan impak besar tapi andai semua kita bertindak serentak sehaluan setujuan mungkin kesan langsung yang segera sifatnya akan membawa perubahan besar kepada seluruhan kehidupan bermasyarakat. Pemimpinnya yang berhemah bertanggungjawab, masyarakatnya akan sahut saranan dan akur teguran serta 'reciprocal' melaksanakan tindakan demi kepentingan kebaikan bersama. Saling ingat mengingati, saling faham memahami dan lebih penting lagi saling insaf menginsafi akan tanggungjawab memimpin akan membolehkan masyarakat setempatnya bahgia tenteram kehidupan mereka.

Beruntunglah diri berada dikalangan mereka yang senantiasa dipayungi kerahmatan Allah swt.

No comments: