Friday, January 27, 2017

Ketentuan

31 DECEMBER 2016, 12:17

Tiada siapapun yang mampu menjangkakan dengan tepat akan apa yang akan berlaku untuk masa kehadapan, selang seminit, sejam, sehari, sebulan dan setahun berikutnya. Keadaan yang berlaku didepan mata sebentar tadi amat menginsafkan. Kita sebenarnya tidak mampu dan tidak berdaya mengubah perjalanan masa kehidupan. Yang kita tahu bangun pagi sahaja, pelbagai peranan yang perlu dimainkan dan ianya tidak akan habis serta senantiasa berkesinambungan. Multi-tasking yang seolah-olah dihadapkan untuk dilaksanakan saban waktu sehinggakan tidak sempat dan kekadang tidak pernah untuk difikirkan sebabnya. Harungi dan lakukan mengikut yang diajari mahupun yang dipersetujui secara senyap bermasyarakat serta ditunjangi oleh agama yang masing-masing anuti.

Sebenarnya kita tidak tahu kemana arah perginya kita dimasa mendatang ini. Tiada seorangpun yang mampu menjangkakan dengan tepat. Apa yang perlu kita lakukan hari ini, esok, lusa dan seterusnya perlu ditangani dengan sebaik-baiknya. Perlulah juga kita pohonkan keredhaanNya agar kita menjalani kehidupan yang mengikut lunas lunas penetapan tanpa mempertikaikan.

Hidup harus dan mesti diteruskan biar apapun yang terjadi. Semoga hari mendatang aku ini terhindar dari perkara yang tidak diingini dan tidak dimahukan. Aku memohon juga agar dikurniakan kebaikan dan keselamatan dunia juga akhiratku mendapat restu dan redha Illahi.

إنْ شَاءَاللهُ.

No comments: