Thursday, August 25, 2016

Setahun Berlalu...

11 JULY 2016, 20:05
Hari ketiga aku bertugas hari ini. 2 hari full shift untuk Sabtu dan Ahad dan pagi ini memulakan tugas seawal 7:00am. Bukannya sebagai OP tapi perlu hadir awal untuk monitor set-up promotion di central court dan event area. Sibuk dan bak kata omputih, 'hectic scheduled'. Alone to monitor serba serbi pagi ini. Namun pengalaman sebagai senior staff serta sudah bertahun melaluinya, alhamdu-li-Ilahi, semuanya mampu digalas dengan baik.


Semasa sedang memantau di event area aku terperasankan sesusuk tubuh sedang berjalan di passageway. Wajah yang familiar sangat dipenglihatan tapi sukar membezakan dalam sekilas pandang memaksa aku memanjangkan langkahan menghampirinya. Ucapan salamku bersambut dan spontan jugalah berjabat salam. Tidak lengah lagilah aku minta keizinan untuk berselfie dengannya. Mungkin izin dalam paksa atau sekadar sporting untuk bergambar bersama. Sekejap sahaja berbual dengan Cikgu Wahab yang kehilangan isteri tercintanya Cikgu Norphiah pada 2 Syawal 1436H. Setahun yang lalu aku di Option B yakni bertugas untuk 5 hari. 2 hari full shift sebelum raya, shift middle untuk raya pertama serta 2 hari berikutnya iaitu raya kedua dan ketiga harus full shift juga. Teringat lagi masa pertemuan didalam premise niaga ini aku ada bertanyakan tentang situasi isterinya yang sakit yang dikhabarkan oleh anaknya Muis didalam grup whatsapp sebelumnya. Dia ketika itu agak keberatan memaklumkan tapi sudi jugalah dia berkongsi kisah isterinya itu. Aku 'jual' nama anaknya si-Muis yang mengkhabarkan deritaan ibunya diwhatsapp. Dipertemuan yang tidak disangkakan pada raya kali ini dan terserempak bagai telah ditakdir dan dirancangkan ini membuatkan aku sedikit 'excited'. Hajat untuk bergambar bersamanya ketika pertemuan di Ramadhan tahun lalu tidak kesampaian disebabkan aku tidak yakin serta segan untuk berselfie dengan ayah si Muis ini. Entah macammana buat pertemuan kali ini sikap dan confidence level aku begitu tinggi pula. Mudah dan melorot sahaja dia bekerjasama memberikan pose yang seperti aku snapkan ini.


Bersama Cikgu Wahab
Bersama Muis sebelum ber-bowling
Screenshot 'whatApps' immediately selepas pertemuan

Sebenarnya kita tidak dapat menjangkakan tindakbalas dari tindakan yang kita ambil. Teringat lagi kata-kata Richard Dean Anderson yang memegang watak Mac Gyver, 'Every action has a reaction' yang sebenarnya adalah satu kesimpulan 'Fizik' dalam salah satu episod siri tv Mac Gyver sekitar awal 80an dahulu. Hasil kajian fizik sememangnya kita mampu menjangkakan dengan tepat akan apa pula yang seharus dan semestinya berlaku bila sesuatu objek digerakkan. Cepat lambat pergerakan dan jarak masa diambil dapat disukat dan diukur. Namun dalam kehidupan seharian pula amat berbeza sekali senarionya berbanding ilmu yang dipelajari dibilik darjah. Kita tahukah apa yang bakal terjadi esok hari atau lebih awal lagi sebelum 12 malam nanti. Tidak bolehkan dan tidak mampukan meramal dengan tepat. Yang dibelajar didalam suasana formal masa baru hendak hidup adalah sekadar memahamkan apa yang selama ini tidak diketahui dari orang terdahulu yang sudah lama hidup yang memikir dan mengagakkan dengan tepat. Kemampuan guru amat perlu untuk memimpin dan memperbetuli mana yang silap.

Walaupun dirinya seorang guru dan isterinya juga pun seorang guru, ketetapan keatas ibu dan bapa Muis tidak terjangkakan. Tabahnya Cikgu Wahab merelakan pemergian yang tidak dimahukan akan isteri tercintanya diketika umat Islam menyambut Raya benar-benar meragut kegembiraannya dan keluarganya pada ketika itu. Memangpun tidak siapa menginginkan tapi hakikatnya itulah yang berlaku. Melawan takdir dengan cara mempertikaikan dan mempersoalkan kewajaran akan apa yang berlaku adalah sesuatu yang tidak harus dan tidak perlu dilakukan. Nampak jelaslah yang ilmu yang kita miliki tidak terbandingkan dengan Yang Maha Mengetahui, Maha Berkuasa terhadap setiap kejadian. Zahirnya ketika berbual dengan Cikgu Wahab di kesempatan raya ke empat ini tidak jauh berbezanya ketika mana dipertengahan puasa setahun yang lalu. Tetap sahaja sama nada dan cara dia berkomunikasi. Tiada perbezaan ketara terlihatkan. Hati dan perasaan tidak pastilah pula. Mestilah terganggu. Tidak banyak tapi pastinya sedikitpun mestilah kedapatan. Segalanya bergantung pada kecekalan, ketabahan diri menghadapi ujian dari Illahi.

Nasib orang sudah terlihatkan. Nasib sendiri belum diperlihatkan olehNya. Apakah begini atau begitu akhirnya. Dan sejauhmanakah seseorang mampu menghadapinya lebih-lebih lagi diri ini. Takut dan gementar menghadapi adalah normal bagi manusia. Mengharapkan hal yang baik-baik sahaja berlaku dan cuba mengelak dari keburukan adalah juga normal buat kita. Tiada kesalahan berharap belas denganNya. Tapi janganlah pula kita berputus harap akan RahmahNya dan RahimNya sehingga melakukan sesuatu yang jauh terpesong.

Dengarkanlah tazkirah tentang 'perpisahan' dari Dr. Mohd Fazilah Kamsah or DMFK... yang kebetulan diperdengarkan via SinarFM ketika menyiapkan coretan ini.



Redha


Aku tergamam dan terpegun seketika bila melihat dia melangkah pergi menuruni escalator sehinggalah hilang dari pandangan mata. Masih cergas dan sihat serta tegap berjalan. Mampu pula memandu sendirian dan pastinyalah berjaya mengurusi dirinya sendiri. Amat mengagumkan aku di usianya yang sudahpun menjangkau 81 tahun serta dikurniakan dengan kesihatan dan kehidupan selesa dan jauh ketaranya dengan mereka yang seusianya yang dibeliti pelbagai kesukaran. Sebelum berpisah seketika itu, aku bersalaman lagi sambil mengharapkan dirinya kekal sihat dan dia juga mengucapkan kembali buat aku pula, macamlah aku ini rakan sebaya layaknya.

Tidak sangka pula berkat dari pertemuan pertama berbual setahun yang lalu dan yang terkini makin menyelesakan bila berinteraksi sesama. Diapun tidak mencurigai aku dan aku pula makin berkeyakinan berborak dengannya sedangkan masa kecil dahulu tidak sekalipun dan tidak terlintaspun untuk bertemu dengannya mungkin disebabkan usia yang jauh menjarak. Lagipun aku berpangkat 'anak' sedangkan dia sebaya bapak. Kesempatan andai masih ada untuk aku bertemu beramah dengannya akan aku pastikan yang ianya mampu menceriakan hidupnya yang kini keseorangan dirumah banglo yang tersergam suram tanpa anak-anak yang bertebaran menjalani kehidupan masing-masing.

Selingkar kisah untuk aku renungi...

No comments: