Thursday, January 28, 2016

'Kerajaan' biarlah... kita buat kerja kita

17 JANUARY 2016, 07:49 

Masa berbual-bual sambil bersarapan pada pagi semalam dengan orang rumah, aku sempat lagi luangkan masa menyandar di sofa peribadi menghadap tv. Kata orang, hendak meluruhkan perut yang kekenyangan. Pisang yang digoreng pagi semalam adalah pemberian satu-satunya Kakak kandung dari 6 adik beradik. Orang yang makan dengan orang yang sekadar mendengarnya sahaja tentulah tidak bersamaan. Yang merasa akan keenakkan mengunyah pisang goreng yang meruap panasnya, terasa manisnya pisang yang masak meranum semulajadinya dan rangup pula tepung beras yang menyalutinya memanglah terbaik 'dari' ladang. Banyak benar aku makan pagi ini. Itulah kalau sudah lebih amat, sampai menyandau dibuatnya. Peluang merasai sesuatu yang disukai dan menyelerakan mana mungkin dilepaskan begitu sahaja. Dan sudah sifatnya manusia, yang sedap itulah yang diulang-ulanginya. 

Dalam pada merehatkan diri di depan tv ni, on-kan pula youtube. Berderetlah keluar 'rancangan' yang telah ditonton oleh ahli keluarga sebelum aku. Terpapar list lagu Ziana Zain yang sering dibuka oleh along selepas tamat pengajian peringkat diploma-nya pada disember lalu yang sudah setaraf aku pencapaian akademiknya. Juga terselit beberapa video kartun Upin dan Ipin yang tentunya diakses oleh anak bongsu aku. Begitu jugalah dengan video inggeris penyanyi wanita dan terkini lagu dari 'Diwale' yang kerap ditonton masing-masing oleh anak perempuan dan mamanya yang obviously kaki hindustan pula. Pantang ditanya, pantas sahaja dijawabnya. Siapa pelakon ni(Kajol)...., oooh ini isteri Ajay Devgan. Dimasa yang lain pula bila ditanya,'ini ke Aishwara Rai...'. Jawab bukan sekadar 'ya' ataupun 'tidak' sahaja tapi diteruskan dengan menerangkan yang dia tu adalah menantu Amitach Bachan. Bukan sekadar itu sahaja, siapa bersepupu(Rani Mukerjee & Kajol) dengan siapapun dia amat maklum. 

Apapun, seluruh ahli keluarga telah aku ingatkan awal-awal lagi agar tidak mengakses video yang tidak senonoh semasa memasang internet tv ni pada 3 tahun lalu sekitar pertengahan 2012. Sesi pagi ini semacam membuat auditlah samada mereka comply ataupun tidak. Setakat pagi ini dan spot-check sebelum-sebelum ini ternyata kepatuhan adalah 100%. Untuk mengekalkan harus kerap pula mengingatkan mereka. Takut terlepas pandang walaupun masa setting dulu telah aku disable-kan laman-laman web yang tidak bersesuaian. 

Dalam pada skrol video yang terpapar, terperasankan 'Jejaka Perasan'. Ini dah dikira klasik ni. Terus tekan button di remote. Filem yang berdurasi hampir 2 jam lamanya bermula. Imbauan tetiba datang. Tidaklah menumpukan sangat pada jalan cerita filem zaman 80an ini tapi lebih pada apa yang para pelakonnya berdepan kini berbanding dengan masa mereka didalam industri perfileman dahulu. Ada yang berjaya dan ada yang kecundang. Bak kata Abang Mat Daud Kilau, 'Duniaaaaa.... hidup penoh dengan pancaroba... waspada... Adakala gembira, adakala berduka...'

Salih Yaakop, ketika terkial-kial mencari identitinya sekitar 80an dahulu samada hendak menyanyi ataupun berlakon, siapa sangka limpahan rezekinya sekarang dengan berbini 4. Nasib orang. Begitu jugalah dengan ND Lala, pernah diberitakan dan menceritakan yang beliau pernah ketikanya dahulu malu hendak menerima tetamu bila tiba raya pasal menghadapi kemelesetan populariti dan ekonomi juga. Khabarnya kini sudah bergelar jutawan dalam MLM yang diceburinya. Nasib orang sekali lagi. Apa kurangnya dengan A. R. Badul, yang turut mengarah filem 'Jejaka Perasan' disamping berlakon melalui fasa hidup yang bertentangan seolah-olah pusingan 180 darjah pula. Tenggelam dan seperti tidak aktif lagi berlakon mahupun melibatkan diri didalam industri hiburan yang suatu masa dahulu melonjakkan namanya. Inipun nasib orang juga.

Bercerita dan mengenangkan kisah orang lain pastinya tidak sama dengan apa yang diri sendiri hadapi akan jerih peritnya kehidupan. Akibat tadbir urus negara yang bercelaru dengan para pemimpin yang tidak semengah perangai dan tindaktanduk yang mencerminkan tahap kemampuan yang jauh dari mencapai standard, amat mengecewakan golongan marhaen seperti aku ini. Adakah patut dan tanpa berfikir panjang, orang yang dipertangungjawabkan dan self-proclaimed lagi sebagai pemimpin negara kononnya menyarankan pelbagai saranan untuk setiap khalayak ramai mengikuti tanpa perlu menyoal kembali mahupun mempertikaikan 'rasional-nya' setiap cadangan yang dipropagate-kan mereka. Ayam naik harga, usahlah makan ayam. Menteri pengguna sebenarnya hendak jaga siapa, pengguna atau peniaga. Gula naik harga dikempenkannya sebagai punca kencing manis. Doktor yang terlebih bijak takut pula hendak komen. Oklah kalaulah para doktor had no guts, mana perginya kementerian kesihatan yang seharusnya membetulkan statement pasal kencing manis ini. Rokok yang telah difatwakan haram lebih awal lagi tapi tidak dihiraukan, tetiba 'vape' pula berbelah bagi hendak ke atau tidak patut diharamkan. Mana perginya para ilmuan agama. Apakah masing-masing sibuk menanti giliran menjalani pengambaran rancangan bercorak agama dari stesen penyiaran yang kian mendapat sambutan serta menjanjikan income yang lumayan.



Ahli Gerakan seumur hidup dengan slogan, 'Tak Gerak Tak Makan'

Biarlah mereka dengan cara mereka dan aku dengan cara aku. Memeningkan kepala memikirkan hal yang sepatutnya para pemimpinlah yang mendepani tidak menghasilkan apa-apapun. Lambat laun pasti ada jalan keluar pada setiap kemelut yang dihadapi. Kita teruskan berusaha sekadar kemampuan kita. menangis merintih akan nasib diri tidak akan membawa kemanapun. Ditertawakan orang adalah. Bak kata Gaya Zakry-pun,'Derita Hati Kutanggung Sendiri'. 

Hidup perlu bergaya. Soal halal haram ditolaknya ketepi. Tanggungjawab dan amanah dibuatnya tidak tahu. Kebebasan yang dikejar takut kehinaan yang diterima. Terfikir pula diri, sejauh manakah sebutan dan lafaz dalam sembahyang kita itu, bebar-benar dihayati dan dipraktikkan. Kita mengharapkan pertolonganNya supaya ditunjuki laluan, saluran atau destinasi ke Jalan Yang Lurus lagi Diredhai tapi sedarkah kita atau pernahkah kita membuat checklist samaada betul atau salahkah akan apa yang dikerjakan kini. Kita takut nanti, bila bangun disuatu pagi, kita tidak mampu lagi untuk bangun sendiri, makan pula perlu bersuapkan, berjalan berpapah dan mandipun orang lain yang uruskan. Bila disituasi ini apakah kita boleh mendabik dada mengatakan kitalah yang terbaik.

Harungilah masa kini dengan penuh bijaksana agar kembalinya kita nanti mendapat keampunanNya.

No comments: