Friday, October 31, 2014

Buta Al-Quran

24 OCTOBER 2014, 07:35 AM

Semalam sekitar pukul 9:00 malam, selepas isyak disempurnakan, aku turun menikmati juadah yang mama bebudak sediakan. Macam biasalah bebudak asyik dengan program kartun mereka. Arahkan yang memegang control untuk menukar ke saluran '101'. Program ceramah, 'Forum Perdana' sedang keudara dengan topiknya mengenai 'memberi dan menerima'. Program yang lebih kepada menerangkan dan mengupas topik dengan penonton yang hadir duduk mendengarinya sambil-sambil itu mengunyah 'jajan' yang dibawa. Terpandangkan seorang ustaz sebagai panel, orang rumahpun bertanya akan namanya, pasal lama sangat tidak masuk TV katanya. Jengukkan muka kearah tv, aku maklumkan namanya Uz. Farid Ravi. Muaalaf yang menghafaz al-quran di Madinah bertahun lamanya dan kembali 'pulang' ke Malaysia mencari rezeki dibumi tanah tumpahnya darahku ini.

Selesai pekena kiew tiau hailam, maka melekaplah sekejap disofa peribadi mengadap TV sedang ditangan memegang kemas tab untuk mengintai blog. Bilamana program TV tidak menepati selera ataupun selingan iklan 'on air', pantas sahaja aku surf blog yang mungkin bermanfaat pada ketikanya nanti. Isu yang dibawakan kali ini lebih menyentuh akan tanggungjawab pemerintah dan peranan orang yang diperintah untuk mentaati kurang ummph kerana adanya tendency untuk praised current government secara yang tidak sepatutnya dan belumpun sempat dilafazkan, orang rumah pula menukar ke NTV9. Hendak tengok Uztazah Siti Nor Bahiyahlah pula. Namun pada sessi kali ini, program 'Semanis kurma' membuatkan aku terpaku mengikutinya sehingga akhir. Topik yang diangkat untuk dibicarakan adalah kebutaan insan pada al-quran. Suatu topik yang dikira berat dan serius untuk disiaranlangsungkan yang pastinya menempiaskan pelbagai persoalan kepada para penonton umumnya dan juga kepada pihak-pihak yang dipertanggunjawabkan khasnya. Menghadirkan sepasang tetamu yang berstatus dan berketrampilan serta bijak berbicara dan tidak pula jenis camera-shy membuatkan program ini terasa singkat bebenar. Cumanya program ini diganggu dengan kerapnya oleh siaran iklan. Hendak tidak hendak, kenalah juga memandangnya. Apapun aku terpegun dengan caranya bertutur serta narrate-kan peristiwa yang melingkari dirinya untuk pengetahuan umum. Caranya menceritakan peristiwa yang beliau alami sendiri, dapat dihidu kebenaran dan ketulusan hatinya agar menjadi inspirasi buat khalayak seluruhnya yang mengikuti rancangan yang dihoskan oleh pasangan pengacara yang ber-title-kan ustaz dan uztazah ini. Kesempatan menyaksikan program ini benar benar menuju tepat pada diri. Ianya seolah-olah suatu booster  untuk melipatgandakan usaha dan kekal fokus akan self-study pembelajaran bahasa arabku. Di usia yang telahpun melangkaui setengah abad, faktor masa bukanlah suatu kelebihan buat diri ini. Jauh disudut hati, aku merasakan sudah amat terlalu lewat untuk menyedari akan kekurangan ini. Namun usaha yang sudah dimulakan seawal 2010 lagi untuk memantapkan penguasaan bahasa Arab dengan amat bersemangat pada permulaannya masih diteruskan walaupun kadang-kadang digendalakan oleh hal yang tidak terjangka. Apapun diri ini merasa amat bertuah kerana masih dipinjamkan 'usia' untuk berusaha mengingatiNya.

Menoleh kembali ketikanya masih di alam persekolahan sekitar 70an dan sehingga pertengahan 80an, mengaji Quran lebih kepada 'membaca' Quran. Seharian sekurang-kurangnya 2 kali, selepas zohor setelah pulang dari sekolah dan selepas maghrib. Untuk Sabtu dan Ahad pula, 3 kali  iaitu pada 8:00 pagi, lepas zohor dan selepas maghrib. Atok Deraman 'Keling', yang menjadi guru Quran lebih menekankan kepada sebutan bacaan. Kaedah ini lebih kepada memastikan sebutan yang dilafazkan menyamai apa yang diinginkannya. Drill yang dilakukan dan diikut tanpa banyak soal membolehkan aku untuk khatam membaca beberapa kali sepanjang 6 tahun belajar mengaji. Ketika itu, pemantauan orang tua dalam hal belajar mengaji ini tiada kompromi. Kalau ponteng, maknanya beraninya badan menahan libasan rotan. Kalau difikirkan, sepatut dan seharusnya aku tiada masalah. Sekadar boleh membaca tapi tidak mengetahui makna akan apa yang dilafazkan merupakan suatu kerugian yang teramat sangat. Seolah-olah memegang bunga yang mekar tapi tidak tercium harumannya. Menghafal bacaan sahaja bukanlah suatu kelebihan. Huraian yang diucap dan diungkapkan oleh tetamu Semanis Kurma ini benar benar menyamai apa yang aku alami. Kepuasan tidak mungkin dirasai bila kita tidak memahami. Kehadiran computer serta internet merupakan tools yang dihadirkan untuk memudahkan sepertimana yang sering diucapkan sebagai, 'maklumat dihujung jari anda'. Semuanya bergantung pada keinginan seseorang. Mahukan kebaikan disini boleh diperolehi dan jika mahukan sesuatu yang memudaratkan di sinilah juga pusatnya.

الحمد لله !
Berkat kesungguhan serta bolehlah memahami makna yang dibaca membuatkan diri ini rasa sedikit selesa. Tidaklah seperti dulunya dimana lebih menitikberatkan kepada bunyi sebutan. Cepatnya terasa bosan sebab kita sekadar menghafal bunyi sebutan sahaja. Tapi kini menjadi suatu kemestian pula untuk membaca Quran selepas subuh setiap hari. Namun perjalanan aku ini tidaklah sepertimana yang prof. yang menjadi tetamu Semanis Kurma alami. Cabarannya lebih dramatik dan cara penyampaian ceritanya begitu memukau. Orang sebijaknya dan berilmu pastinya mampu memegunkan penonton dengan kepetahannya bercakap dalam mempengaruhi khalayak. Pandai sungguh penerbit program ini mencari public figure yang mampu menarik penonton. Apapun aku ingin berkongsi pengalaman di dalam pencarian di internet akan program bahasa Arab ini. Kebanyakan Laman web tempatan mengenakan bayaran untuk e-book yang diujudkan. Namun approahnya tidak menepati kehendak aku. Manakala di dalam pencarian seterusnya di dalam bahasa inggeris terdapatnya berbagai kaedah yang dihadirkan di dalam pembelajaran bahasa Arab ini. Setelah dinilaikan, approach yang dibawa oleh 'Institute of the Language of the Quran' amat sesuai dengan diri. Sejak dari itu bermulalah pembelajaran aku secara maya. Buku yang berkaitan dimuat-turunkan dan aku cetak salinan menjadi buku. Apa yang menariknya, segala materials adalah percuma. Dari workbooknya, contoh jawapannya dan video setiap lessonnya adalah percuma. Malah cara penyampaian Bro. Asif Meherali amat superb sekali.

Antara garapan dibawah ini yang telah aku catatan sekitar tahun 2012 menceritakan segalanya.

"Welcome...
to the Institute of the Language of the Quran, based in Toronto, Canada. 
Why should I learn arabic?
As Muslims we have no choice but to learn the Language of the Qur’an. 
Why?
BECAUSE ALLAH CHOSE THE ARABIC LANGUAGE TO CARRY HIS FINAL MESSAGE TO ALL MANKIND
The Qur’an contains the exact words which Allah revealed to our beloved prophet-pbuh and the exact words which the Prophet recited. Nothing added or deleted.
The “Qur’an” is NOT the “Qur’an” if it is not in the Arabic Language; otherwise it is a mere translation.
As a Muslims we are obligated to recite the Qur’an in Arabic EVERY SINGLE DAY.
Our SALAAH is in the Arabic Language.
We cannot have khushoo and khuzoo in our Salaah until and unless we understand what we are saying in our Salaah. 
The Language of the Qur’an is a Miracle.
THAT MIRACLE will never touch our hearts unless we learn and know the Language of the Qur’an. 
How can the Qur’an guide me and how can I ponder over it and implement the Guidance of the Qur’an in my daily life if I do not understand the Language of the Qur’an! 
This ARABIC LANGUAGE COURSE will provide you the knowledge to understand the Qur’an in its ORIGINAL MATN (original Arabic Text).
Our first priority in this course will be to understand the Language of the Qur’an and then InshaAllah the speaking part of it will come gradually.
Please remember if you are dedicated, serious and hardworking, you will achieve something most beautiful and rewarding in your life (i.e. the understanding of the Qur’an directly when you recite it or when the recitation is heard). 
The beauty, the Eloquence, the Miracle and the Divine Wisdom of the Qur’an will penetrate the innermost depth of your heart and you will experience the joy and happiness which cannot be expressed but can only be felt in the Believer’s Heart.
So get ready to work hard to learn the Language of the Qur’an. 

Perkara ini memang sukar untuk menafikannya. Hanya orang-orang yang mampu dan boleh memikirkan dengan sesungguhnya akan kebenaran statement yang dibuat oleh pihak  'Institute of the Language of the Quran' di Toronto, Canada sana tu.Terkadang tu bagi kita orang Melayu yang mengaku dan berbangga beragama Islam tapi kurang pergertian tentang Islam apatah lagi untuk mendalami hal-hal keagamaan amat mendukacitakan dan memalukan. Sebuah negara yang bukan bermajoriti Muslim tapi mempunyai approach yang kedepan dari negara-negara yang bermajoritikan umat Islam sebenarnya memberi manfaat berguna pada penduduk dunia yang menggunakan teknologi terkini untuk umat dunia sejagat."



Untuk makluman juga, kepentingan memahami dan mengamalkan akan setiap apa yang dibaca adalah terpikul ke atas setiap Muslim. Setelah benar benar mantap, wajib pula menyampaikan kepada mereka yang jahil. Ketika mulai mengikuti lesson by lesson program yang dikelolakan oleh Bro. Asif Meherali ini, aku cuba Google akan buku apakah yang paling tidak difahami. Macam tidak percaya bahawa yang teratas sekali adalah Al-Quran, paling tinggi jumlah pembacanya dan anihnya ianya juga paling tidak difahami pembacanya.

Untuk lebih fahami apa yang dimaksudkan, silalah saksikan video ini:


Kelekaan kepada dunia semata-mata tentunya akan membawa padah. Banyak ayat-ayat Quran yang mengancam manusia yang berpaling dari menyembah diri pada yang maha kuasa. Mulalah menatap kembali Al-Quran kerana masa tidak menunggu kita malah kitalah yang harus mengejarnya sebelum ajal menyapa diri.




Kebelakangan ini kecoh dengan bantahan terhadap campaign 'let's touch the dog'.
Apa kata kita sesama memulakan kempen 'Let's read the Qoran' pula sebagai satu wadah menyedarkan umat semuanya akan kemuliaannya.

No comments: