Thursday, September 23, 2021

Wireless keyboard baru sedang digunapakai..

11 SEPTEMBER 2021, 21:21

Wireless keyboard baru sedang digunapakai

Keyboard 5.0 adalah default name kepada bluetooth keyboard yang aku terima hari ini. Lebih tepat lagi oleh anak aku, Yaseer dalam kurang lebih ke pukul 10:00 pagi tadi. Mungkin akan aku beri nama baru untuknya. Kehadiran pada 11 September amat tidak aku jangkakan sama sekali walaupun sejak semalam dan awal pagi ini sebelum berangkat ke tempat kerja, bertalu aku hamburkan rasa ketidaksabaran aku akan bilakah jangkaan sampainya produk yang aku hajati sesangat. Walaupun produk ini asal datangnya dari China tapi sellernya adalah di Selangor. Jangkaan aku, tidak perlu masa lebih dari seminggu untuk sampai kepada pembeli dan sekiranya logistik sellernya cekap mungkin mengambil masa sehari ke dua hari sahaja.

Keyboard 5.0

Keyboard 3.0 V38



Apapun terbaiklah. Penyegeraan penyerahan barangan pesanan amat dialu alukan. Risau juga bilamana duit yang telah dipindahkan ke akaun penjual via 7Eleven ditaman perumahan yang didiami ini yang tentunya telah selamat diterima tapi barangan lambat pula sampainya. Pastinya akan lebih mengharukan bilamana sudahlah dilengah lengahkan, dan amat ditakuti ianya tidak sampai langsung.

Feel menggunakannya terasa agak berlainan dengan yang pertama kalinya aku beli juga dari china pada 2019. Kemasan silver pada permukaan tapi keyboard key-nya agak terjojol dan agak kasar buatannya sudah memadai ketika itu. Bluetooth dan banyak function yang boleh diselaraskan dengan tablet. Misalnya fungsi cut & paste, kawalan volume juga print screen as same as keyboard biasa. Lebih menarik lagi amat mudah pula untuk convert dari romanised ke arabic within split second sahaja. Teruja dan semakin obsess dengan bluetooth keyboard bersaiz besar sebegini memungkinkan aku lebih kerap melayan coretan coretan santai aku dengannya. Tapi perubahan masa dengan kemajuan teknologi yang semakin pesat, kini kedapatan pelbagai bluetooth keyboard dipasaran. Malahan semakin dekat pula yang mana kerap diperagakan di platform online shoppe, lazada, e-bay dan lainnya. Minat dan terpikat pula dengan keyboard default yang namanya 5.0. Buatan dan kemasan yang semakin baik dan design yang lebih menarik secara semulajadinya menarik perhatian aku. Maka tidak berfikir panjang lagilah, aku terus menyuruh anak bongsu aku membuat pesanan setelah menunjukkinya model yang aku paling berkenan. Sikap manusia beginilah. Telah memiliki namun mahukan yang lebih canggih. Ditambahi pula dengan harganya yang 2 kali lebih murah dari yang terdahulu iaitu 'Bluetooth Keyboard 3..0 V38 which being flown from China.

Pilihan yang diberikan samada keyboard + mouse atau sekadar keyboard sahaja. Memandangkan tablet sudahpun touch screen maka keperluan yang paling sesuai adalah bluetooth keyboard sahaja. Namun tidak seperti yang pertama, set yang diterima ini tanpa keyboard cover. Kerap aku bogelkan yang lama dan covernya digunapaki pula oleh Keyboard 5.0. Walaupun begitu, kedua duanya aku sukai. Bukan disebabkan aku mengeluarkan wang membelinya tapi both ada kelebihan masing masing. Makanya keraplah aku selang selikan penggunaan antara keduanya. Bila rasa hendak gunakan yang baru, capai sahaja. Namun bila nostalgiakan yang lama yang sedikit 'timbul' key-nya, maka tanpa ada yang melarang, terus sahajalah menggunakannya. Teknologi andai bukan kita yang mahu menggunakan, rasanya akan lembablah peralihan ke next level. Keterlibatan masyarakat keseluruhan pastinyalah akan membantu mempercepatkan penghasilan teknologi yang mungkin lebih memanfaati masyarakat keseluruhannnya didalam banyak bidang kehidupan. 

Apa yang pasti, aku boleh berkarya dimana mana. Ianya amat memudahkan cuma kena pastikan yang powernya senantiasa 'full' bila menugaskannya bekerja diluar.

No comments: