Wednesday, September 23, 2020

Pasaraya Darwis bakal beroperasi

 22 SEPTEMBER 2020, 15:30


Darwis... tidak pernah terdengarkan


Pagi tadi ketika keluar hendak bersarapan ke kiosk Dak Din roti canai, aku terperasankan papan tanda kedai yang baru di atas Bukit Ranting bersebelahan dengan PC World. Hampir seminggu tidak melalui laluan ini memandangkan minggu lalu aku ber-shift petang. Kebiasaannya hanyalah bila bercuti dan jika ada keperluan mendesak barulah aku kesana kemari. Memandangkan banyaknya urusan pada hujung minggunya sehingga Selasa dan sebelum datangnya Hari Malaysia pada Rabu, 16/09 maka tiadanya keperluan dan kesempatan ke Duyung. Sekejapan sahaja telah ada perubahan.


Ketika memandu mendaki cerunan dari persimpangan Duyung menuju ke pekan Duyung dengan bergerak sederhana perlahan, aku terpandangkan di deretan bangunan rumah kedai bersebelah PC World telah terpampang signage 'Pasaraya Darwis'. Tidak puas sekali, beberapa kali berikutnya aku menoleh memastikan akan apa yang aku lihat sehinggalah hilang dari pandangan. Mungkin telah ada kesedaran BMF dalam diri dan memang patutpun kita menyokong maka secara semulajadinya rasa terharu bercampur gembira mendatangi diri. Semestinya semua kita harus turut terlibat bagi memastikan ekonomi Islam berkembang. Memang pelik rasanya bilamana pengguna terbesar adalah orang melayu islam tapi bidang perniagaan hampir keseluruhannya dikuasai oleh orang mendatang.


Banyak perkara yang tidak menyebelahi orang kita bilamana kuasa ekonomi dipegang diurusi oleh orang lain. Bekalan makanan dikawal dihad oleh mereka. Begitu jugalah dengan harga jualan. Merekalah yang menentukan ikut sesuka hati sahaja. Bila dirasakan hendak untung banyak, maka dinaikkan harganya. Bila ada tanda tanda kurang permintaan, lagi mudah kerja mereka. Samada sorokkan sahaja atau kurangkan pengeluaran. Kebergantungan kepada kaum mendatang ini begitu ketara semasa aku kecil lagi sekitar awal 70an. Teringat lagi aku bagaimana arwah emak telah membeli dengan kuantiti yang banyak sebelum kedatangan tahun Baru orang tionghua pada setiap tahun. Setin biskut kering 10kg(cream crackers @ biskut lemak), sebungkus besar bee hoon, ikan kering timbang kilo dan beberapa barangan perlu lagi yang menjadi kemestian sebagai persediaan bila mereka berseronok bergembira menyambut tahun baru mereka.


Kini kebergantungan terhadap mereka sedikit demi sedikit mula menghakis terutamanya dalam bidang peruncitan. Perjalanan kita masih jauh lagi dan belum boleh berhenti walau seketika jua kerana banyak cabang ekonomi yang masih kekal utuh dan kejap dipegang dikawali mereka. Kesedaran dari semua kita terhadap 'jihad' ekonomi ini seharusnya bukanlah bersifat bermusim atau sementara sahaja. Ianya mesti berterusan dan dipertingkatkan senantiasa. Malah perlu melibatkan semua peringkat. Dari seluruhan pengguna, pembuat dasar beserta kakitangan kerajaan yang tentunya melayu sebangsa dan golongan peniaga muslim/melayu harus saling bekerjasama merealisasikan hasrat ini.


Kesedaran yang makin menyeluruh dirasakan oleh setiap umat Melayu diharapkan dapat senantiasa dipalu berterusan via pelbagai sosial media agar ianya tetap menjadi agenda utama kita. Pembukaan Malakat Mall sekitar dua minggu awal sebelum negara diPKP-kan adalah cabaran akan sejauhmanakah sustainable-nya perniagaan orang kita diarus perdana. Bukannya tidak ada kedai kedai runcit milik kita malah kalau disiasat dicari pastinya ada diceruk seluruh negara. Namun keberadaan mereka tidak memberi impak ketara kepada perekonomian ummah. 


Diharapkan 'Pasaraya Darwis' bakal berjaya dibuka merebut 'kek ekonomi' yang sememangnya tersedia untuk dimiliki dinikmati bersama.


 

No comments: