Monday, September 15, 2025

Wow...makin canggih

Wow…makin canggih

Sunday, 14 September 2025 15:48

Tak kisah-lah, orang nak gelarkan aku tertinggal ‘bas’ ke, baru keluar gua ke atau apa sahaja ikut sedap mulut. Peduli apa aku. Bukannya aku harapkan ‘sesuatu’ dari mereka yang suka condemn orang lain tanpa melihat konteks dan situasi diri memasing.

Of-course, bagi diri aku-lah, sesuatu yang ‘baru’ dan pertama kali melihatnya adalah normal untuk re-act accordingly. Lebih lebih lagi ianya happen ditempat yang tidak aku jangkakan. Bukan juga mahu merendah meremehkan orang lain apatah lagi perlekehkan kemampuan mereka. Bukannya aku over reacted. Sekadar mahu meluahkan rasa ‘takjub’ akan pantasnya perubahan yang terjadi disekeliling atau dilingkaran aku.

Semalam selepas gantikan battery jam tangan aku, Gior Parragamo dan jam ‘kenangan’ Raymond Weil penghargaan Jaya Jusco(M) Berhad dan dijenama semula sebagai Aeon setelah 15 tahun berkhidmat di Aeon Ayer Keroh, aku  straight away ke Kedai Gunting Rambut Amoi kat Kandang. Bertujuan mahu berguntingan. Agar kelihatan ‘kemas’ dan bergaya tentunya untuk hadiri majlis convocation anak di UiTM, Shah Alam pada 17/09/2025…Insya-Allah.

Sesampai sahaja dikedai amoi ini, kelihatan dia yang sebaya usia dan pembantunya tengah duduk santai. Tiada customer ketika waktu menghampiri ke 3 petang. Selak pintu dan terus aku duduk dikerusi. Aku scan kelliling ketika duduk sambil maklumi Amoi tua tu agar gunting ‘pendek’ macam biasa. Mata aku terpandang tertumpu kat ‘something’ looks like a small radio with TnG emblem on it. Foc dari TnG ke, bertanya untuk dapatkan maklumat lanjut. Pantas dia menjawab bukan. Kena beli untuk payment via QR code. Ohh…camtu ya. Tidak perlulah aku tanyakan berapa kos-nya. Tak relevant langsung. Apa yang pasti perkhidmatan bergunting makin canggih dalam urusan pembayaran. No cash bertukar tangan.

Selesai berguntingan, aku maklumi dia yang aku hendak bayar guna TnG e-wallet. Dia angguk tanda setuju. Sebelum aku buat pindahan, tanya lagi akan fungsi alat yang macam radio kecil tu. Dia jelaskan yang selesai buat bayaran, ‘speaker’ di gadget tu akan keluarkan voice message memaklumi yang transaksi telah selesai. Sambil buka smartphone, berbual beritahunya yang even penjual makanan gerai tepi jalan pun sekarang ini ada terpampang card kekadang bersaiz A4 QR code buat pembeli scan via phone untuk buat bayaran. Bila aku hit confirm for ‘payment’, seketika kemudiannya, jelas kedengaran dari alat tersebut keluarkan suara walaupun dalam bahasa cina yang dapat aku agak beritahu peniaga yang transaksi pindahan wang telah selesai sempurna. Makna kata duit dah masuk dalam akaun bank pelanggan TnG.

Gambar pembuktian….
TnG e-wallet kat kedai gunting rambut

Deretan jam belongs to me

Tukar bateri sebelum menonong ke Kandang


Biarpun aku telah selalu buat pembayaran secara on-line guna MAE Maybank samada wave kat terminal pembayaran mahupun scan QR code,  juga untuk AMBank, CIMB dan BIMB via ‘Duit Now’, ianya something ‘new’ memudahkan tanpa guna wang. Isi jumlah yang perlu dibayar dan terus sentuh ‘confirm’ button kat phone. Tidak perlu lagi susah susah hendak kembalikan wang baki. Apa yang paling utama dalam akaun mestilah ada duit dan cukup untuk bayar pembelian yang dibuat. Tak perlu lagi bawa tunai banyak. Cukup dengan guna phone untuk bayar.

Beruntung orang sekarang ni, segalanya being cut short. Cara lama bayar guna wang akan perlahan lahan ‘pupus’ bilamana sistem makin stable dan selamat dari segala bentuk penipuan. Inilah dinamiknya perubahan yang kekadang sukar untuk menelah dengan pasti.

Sekali lagi, tidak kesah-lah orang nak kata apa-pun. Biarkan-lah. Apa yang aku pelajari dan ketahui masa zaman belajar dulu way back in 1984 - 1987, orang yang lewat gunapakai digelar ‘laggard’ dalam ‘bahasa’ marketing. Which meant dia yang mungkin ragu ragu dan sceptical akan sesuatu akan biarkan orang lain mendahuluinya. Ketinggalan dibelakang dalam bahasa mudahnya.

Tidak apa-lah, biar terlewat asal masih dapat alami kemajuan teknologi. 

No comments: